Nitrit-åtgärd, råd tack!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pansi
    • August 2007
    • 13

    Nitrit-åtgärd, råd tack!

    Hej!

    Startade upp mitt nya akvarie för snabbt (jag VET att det är fel, men av olika anledningar var jag "tvungen") och har fått en rätt rejäl nitrit-topp, 0,3-0,8 på dropptest. Märkte det för ca 5 dagar sedan och slutade då mata samt körde i nitrivec. Bytte ca 30% av vattnet en gång, sen några små vattenbyten ca 5-10% några gånger efter det.

    Nitritet har sedan dess pendlat mellan 0,3 och strax däröver, kanske 0,5-6, men utan att gå ner eller försvinna. Tidigare idag steg det igen, till strax över 0,8 och då var jag tvungen att göra ngt. Så nu har jag gjort följande:

    • Tagit ur nästan alla fiskar
    • Bytt 60 % av vattnet
    • Tillsatt en dunderdos nitrivec
    • Hällt i lite salt till de kvarvarande firrarna

    Efter detta var nitriten nera på 0,1, och nu tänkte jag låta akvariet stå nästan tomt på fiskar i några dagar och hoppas på det bästa. Pumpen kommer att vara på.

    Hur låter detta? Kommer mitt akvarie att kunna komma igång ordentligt?
    Hur sjuka är mina fiskar efter nitrit-exponeringen? Märks det direkt eller sen?

    Ska jag göra något annat? Isf vad? Mycket tacksam för råd då jag inte har någonstans direkt att vända mig.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Det finns jätte mycket att söka om detta på Forumet,bara att anväda sökmetoden.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Pansi
      • August 2007
      • 13

      #3
      Svårt att söka, när man får träff på alla gånger nitrit är skrivet på forumet.

      Vill bara ha råd om jag gjort rätt eller ej, men det kanske är för mycket begärt?

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        #4
        Jag tycker du har gjort rätt,låt det stå ett par dag och tillsätt mer bakteriekultur så det får en balans,när fisken kommer i mata väldigt sparsamt eller strunta i att mata nån dag,mest det hinner få en balans.
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          märkligt att nitriten steg idag om du inte har matat på 5 dar? hur pass nystartat är det?
          hur mycket fisk har du till vilken modell av filter?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • beerzon
            • May 2008
            • 877

            #6
            Jag fick också nitrit för ca en vecka sen, gjorde 25% vattenbyte i 2 dagar, fick då ner nitriten från 1,0 mg/l till 0,5 mg/l, sedan så höll sig nitriten stabilt där, jag matade dock (visste inte att de var farligt), testade Sera Nitrivec, dock hjälpte de inte (kanske för att jag matade lite under tiden jag doserade ), Jag köpte Nitrit killer i måndags och doserade en dos under måndagen och en dos under tisdagen, när jag mätte idag så var det så gott som borta. Ska endå vänta tills fredag innan jag börjar mata igen.

            Mvh Emil

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Det du håller på med kan liknas vid hur min styvfars kollega Bo(helikopterpilot)för mig som barn(1974-75)beskrev svårighetsgraden i att flyga helikopter.

              "Det är som att ha en stekpanna som har slagit sig så att den buktar upp, tänk dig att stekpannan är glödhet och att du ska balansera en stor klick smör på toppen, så svårt är det att flyga helikopter."

              Balansen i ditt akvarium åker just nu jo-jo, ös på mer nitrivec men sluta med vattenbytena, ha is i magen och håll tummarna.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Pansi
                • August 2007
                • 13

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                märkligt att nitriten steg idag om du inte har matat på 5 dar? hur pass nystartat är det?
                hur mycket fisk har du till vilken modell av filter?

                Mmm tycker också det var underligt.

                Startade det förra måndagen, lite väl hastigt pga flytt. Så det har varit igång i 9 dygn nu.

                Har en rätt stor guldfisk, 2 slöjstjärtar, 1 liten haj, malar samt några neontetror och 2 black mollys. Pumpen heter FAN-2 Plus och tar 450 liter/tim.
                Akvariet är ynka 112 liter, det är firrarnas "sommarstuga", hemma har de dubbelt så stort.

                Är det smart att ta min andra pump, en Fluval 4 Plus från ett väl inkört akvarie och använda den istället?

                Har en vän som har guldfiskar i en damm, ska jag ge bort min guldfisk till henne för att bli av med en "skitgris" i akvariet?

                Tack för alla svar!

                Idag är nitriten knappt 0,3 mg/l och jag håller tummarna!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  jaru.. fan 2+ har 2,8dl filtervolym och bäddar för trubbel dvs nitrittrubbel! jag tycker du ska skaffa ett ytterfilter så du får mer filtervolym! jag kör själv med en tetratec ex 700 (4L filtervolym) och en aquael fan 2+ i ett 112 liters och det är helt nödvändigt när man har en hög belastning på vattnet och guldfisk är som sagt skitgrisar passa på det är rea på 1200.an : http://www.pwss.se/home.php?cat=829
                  Senast redigerad av åheim; 17 July 2008, 14:28.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • TinaM
                    • February 2008
                    • 1040

                    #10
                    Jag kör ett Aquel Fan2 i mitt 112 liters plus ett Fluval 2 + för tillfället(utblåset ställt på minimum). Fluvalen är där enbart temporärt för att få in bakteriekulturen och skall sedan flyttas över till mitt andra kar. Jag tycker att Aquael Fan2 gör det jobb den skall, men då har jag kanske inte samma belastning på karet som du. Jag har 10 körsbärsräkor, 10 microrasboror, 1 ancistrus och 5 svarta neontetror + snäckor.
                    Senast redigerad av TinaM; 16 July 2008, 23:03.
                    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                    Kommentar

                    • TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      märkligt att nitriten steg idag om du inte har matat på 5 dar? hur pass nystartat är det?
                      hur mycket fisk har du till vilken modell av filter?
                      När jag startade upp mitt lilla kar på 112 liter, så fick jag nitriter runt dag 7 innan jag lagt i en enda fisk.
                      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                      Kommentar

                      • gizmogirl
                        • August 2006
                        • 2214

                        #12
                        Jag kör med samma pump till mitt 112 liters och det har inte varit några problem alls, bytte för ett tag sen ut original filterpatronen mot en större men inte på grund av nitritproblem utan för att jag hade mycket fisk som skita ner just då.

                        Kommentar

                        • Leonard
                          • January 2006
                          • 2352

                          #13
                          För att ta bort nitrit, nitrat, ammonium och ammoniak kan man använda zeolih. Det är en sten som "suger" upp kväveföreningarna. Sök på zeolith så hittar ni en massa =)
                          Det är dock bättre att använda Zeolith tillfälligt och inte ständigt ha höga nivåer nitrit och behöva använda Zeolith, så se till att köra in filtret ordentligt för att bli av med nitriten, mata mindre, osv.
                          18år. . . . . .<¨,)))--{
                          Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=719155
                          Blogg: http://leo-scape.blogspot.com/

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #14
                            Ursprungligen postat av TinaM
                            När jag startade upp mitt lilla kar på 112 liter, så fick jag nitriter runt dag 7 innan jag lagt i en enda fisk.
                            du måste ha tillfört någon förorening i så fall!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Pansi
                              • August 2007
                              • 13

                              #15
                              Lyssnade på Gaffels råd, fortsatte med nitrivec och slutade byta vatten.

                              Nu har nitriten försvunnit, men sparsam matning och fortsatt nitrivec-behandling står på schemat. Sen ska jag försiktigt fasa in fiskarna igen.

                              Så, faran verkar vara över nu, skönt!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...