Hur ökar jag hårdheten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny054
    • May 2007
    • 920

    Hur ökar jag hårdheten?

    Har ett 375L med engelsk sjösten.
    En stort snäckskal + en hålsten.. + en STOR rot som är minst 1 meter lång och minst 30 cm hög på vissa ställen..
    Rötter sänker ju Phvärdet om jag minns rätt?

    Vattnet hos mig enligt kommunens hemsida är:

    PH 8-8,5
    Hårdhet 3,0 - 4,5 (beroende på vilket vattenverk jag får ifrån)

    I karet kommer jag har kräftor och dom vill ha ganska hårt vatten vad jag förstått det som?

    Så vad gör man?
    The fish is jumping.....
    Bloggen:
    http://aquastyle.blogspot.com/
    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    enklaste lösningen vore ju att ta bort roten och lägga i kalkhaltigt bottengrus, eller iaf blanda ner en del i det nuvarande.
    en del kör snäckskal i filtret, finns många lösningar, skaffa några stora kalkstenar som dekoration tex

    Kommentar

    • ulfand
      • May 2008
      • 111

      #3
      Vad har du för pH, kh och vad vill du ha?
      ___________________________________
      720L blivande SA

      Kommentar

      • matzen
        • February 2004
        • 608

        #4
        Ursprungligen postat av Jenny054
        Har ett 375L med engelsk sjösten.
        En stort snäckskal + en hålsten.. + en STOR rot som är minst 1 meter lång och minst 30 cm hög på vissa ställen..
        Rötter sänker ju Phvärdet om jag minns rätt?

        Vattnet hos mig enligt kommunens hemsida är:

        PH 8-8,5
        Hårdhet 3,0 - 4,5 (beroende på vilket vattenverk jag får ifrån)

        I karet kommer jag har kräftor och dom vill ha ganska hårt vatten vad jag förstått det som?

        Så vad gör man?
        Rötter sänker inte hårdheten nämnvärt. Jag ökar hårdheten med bikarbonat. Jag tillsätter en halv dl per 100 liter vattten. Finns i tvåkilosförpackning på citygross.
        To be or not to be a cichlidlover that´s no question

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Är det inte så att snäckor och kräftor behöver en viss mängd calcium för skalet..

          Bikarbonat ger inte denna hårdhet utan hårdheten som förknippas men alkalinitet dvs motstånd mot försurning...

          Lite kalciumklorid vore nog inte fel...

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Här pratas det om olika saker. Vad trådskaparen är ute efter är troligtvis en fråga hur man ökar gemesamhets hårdheten som är en summaparameter på hur mycket kalcium och magnesium som finns i vattnet. Detta kalcium och magnesium är pH neutralt (det varken ökar eller minskar pH). Vad matzen pratar om är den hårdheten som brukar kallas KH och det är ett mått på alkaniteten (och därmed pH:t) är i vattnet. Sammanblandningen mellan dessa begrep beror på att kalksten påverkar pH (höjer) och detta beror på att kalksten som är kalciumkarbonat sönderfaller i kalcium och karbonat i vatten med pH under ca 7,6. Höjningen har dock inget att göra med kalciumjonen utan enbart med karbonatjonen - det är därför som bikarbonat (natriumvätekarbonat) höjer pH men inte kalciumklorid. Kräftors skal (och räkor till viss del) består av kitin och däri inlagrad kalciumkarbonat (kalksten). Räkorna behöver därför en liten del av både kalcium och karbonat och därför i detta fall så är det bättre att justera pH och KH med kalksten (eller snäckskal, korallgrus eller annan kalciumkarbonat) än med bikarbonat. Kitin = http://en.wikipedia.org/wiki/Chitin

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            Arbetssätt...