Ph / Kh

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Ph / Kh

    Hej! Vet att det har ställts mycket frågor angående dessa, dock så har jag inte fått svar på min personliga fråga, så jag hoppas någon orkar hjälpa mig!

    Mitt akvarium har nu varit igång i 6 dagar, 3 dagar med fisk i, och idag mätte jag vattenvärdena för första gången:

    PH runt 6.7 eller så (Sticktest, jag vet.. slut droptest i affären)

    KH 3
    Nitrit 0

    Bör jag åka och köpa bikarbonat på livsmedelsaffären och trixa med det redan? Måste jag byta vatten innan jag tillsätter? Hur mycket bör jag sätta i isf? Har runt 8.3 PH i kranen enligt kommunen.

    Eller kanske ska jag vänta? Mitt kar ligger på 350 L och har tre relativt stora rötter i sig.

    Tacksam för svar

    MVH Johan
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag tycker de värdena ser helt normala ut, och ett pH på 6,7 är närmast perfekt till de fiskarna du har/ska ha.
    Det är bättre att ha ett stabilt pH än att försöka få det perfekt med en massa kemikalier och riskera att pH:t åker jojo hela tiden.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      ja du har ett lågt kh men jag skulle nog vara försiktig med bikarbonat så här i början då du sannolikt har en del ammonium (ofarligt) i vattnet, för tillsätter du då bikarbonat så höjs ph och ammoniumet övergår då delvis till ammoniak som är väldigt giftigt! det är svårt det här... jag skulle nog avvakta tills akvariet är ordentligt inkört! håll lite koll på ph så att det inte sjunker och endast små vattenbyten eftersom kranvattnet har högt ph... så skulle jag göra iallafall
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Jag tycker de värdena ser helt normala ut, och ett pH på 6,7 är närmast perfekt till de fiskarna du har/ska ha.
        Det är bättre att ha ett stabilt pH än att försöka få det perfekt med en massa kemikalier och riskera att pH:t åker jojo hela tiden.
        Ja fast nu är det ju så att kh 3 inte ger ett så stabilt ph men en höjning med bikarbonat skulle stabilisera det!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Tack för svar Ansjo och Åheim.

          Vet dock inte riktigt när jag ska göra mitt första vattenbyte. Imorgon har karet varit igång i en vecka, två veckor till var min tanke, låter det bra? Och hur mycket då?

          Ska jag köra med små vattenbyten en gång i veckan istället, typ 40 L i veckan?

          MVH Johan
          Senast redigerad av Johanski; 12 July 2008, 14:43.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Ja fast nu är det ju så att kh 3 inte ger ett så stabilt ph men en höjning med bikarbonat skulle stabilisera det!
            Visst, men vet du inte 100 på vad man ska göra så är det ändå bättre att låta det vara än att det blir helfel.
            Med ostabilt pH i det karet vad innebär det i dina ögon?
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Johanski
              • February 2007
              • 3044

              #7
              Döda växtdelar, är det något jag bör slamsuga upp direkt, eller ska jag bara låta bli att pilla i karet i två veckor till?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Ta upp det om du kan med en håv eller med handen, ta upp döda växtdelar behöver du inte slamsuga för.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Ta upp det om du kan med en håv eller med handen, ta upp döda växtdelar behöver du inte slamsuga för.
                  Fixade det Tack

                  Nu är frågan hur mycket vatten jag ska byta per vecka, och när jag ska börja med det? 10% i veckan?

                  MVH Johan

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Har du ingen nitrit i karet kan du byta ca 20-30% i veckan och det gör jag redan från den första veckan karet är igång. Jag vet att många tycker det är dumt, men det har funkat hittills för mig iaf.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Johanski
                      • February 2007
                      • 3044

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Har du ingen nitrit i karet kan du byta ca 20-30% i veckan och det gör jag redan från den första veckan karet är igång. Jag vet att många tycker det är dumt, men det har funkat hittills för mig iaf.
                      Då provar jag göra det imorgon. Tycker det känns vettigt då jag använder lite växtgödning osv. Tänkte jag bytar ca 100L i veckan då.

                      Tack för alla svar, klargjorde lite iaf

                      MVH Johan

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Att jag anser det är mindre fara att byta vatten i karet innan det är igångkört beror på de flesta goda bakterier sitter i filtret och även en del i sanden. Vattnet bär inte så mycket av detta, utan jag ser det viktigare att fisken får ett friskt, fräscht vatten än att man förlorar lite av de "goda".
                        Men som sagt, det är min erfarenhet.
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...