Vattenbyte??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mrhenka
    • April 2008
    • 27

    Vattenbyte??

    Tänkte fråga lite hur ni brukar göra när ni byter vatten i stora kar??(400+) Alltså hur bär ni er åt utan att tappa värme?? Eller får man räkna med att tappa värme??
  • Per/Haninge
    • January 2007
    • 285

    #2
    Vad menar du med att tappa värme???
    Du fyller ju på med tempererat vatten.
    Per/Haninge

    Kommentar

    • SJonsson
      • July 2008
      • 49

      #3
      Jag trodde man fyller på med (lite) kallt vatten för varmt vatten från kranen kan innehålla dåliga bakterier...
      45 liter

      Kommentar

      • LN
        • November 2004
        • 1478

        #4
        Det är sällan varmvattnet innehåller bakterier. däremot så fäller metaller lättare ut i varmvatten, o har man en varmvattenberedare så utsätts varmvattnet mycket längre tid metall typ koppar. O koppar gillar inte våra firrar.

        Sen är ingen fara med lite tempdropp i akvariet. så att göra ett 50% igt vattenbyte med 12 gradigt kallvatten o du har 24 grader i karet så hamnar akvarievattnet på 18-20 grader. Ett sånt tempfall verkar de flesta fiskar gilla för att det triggar ofta igång lek i akvariet.
        Larry
        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

        Kommentar

        • mrhenka
          • April 2008
          • 27

          #5
          Ursprungligen postat av LN
          Det är sällan varmvattnet innehåller bakterier. däremot så fäller metaller lättare ut i varmvatten, o har man en varmvattenberedare så utsätts varmvattnet mycket längre tid metall typ koppar. O koppar gillar inte våra firrar.

          Sen är ingen fara med lite tempdropp i akvariet. så att göra ett 50% igt vattenbyte med 12 gradigt kallvatten o du har 24 grader i karet så hamnar akvarievattnet på 18-20 grader. Ett sånt tempfall verkar de flesta fiskar gilla för att det triggar ofta igång lek i akvariet.
          okok... tänkte nästan de... men använder ni pump för å få ur vattnet lr e de hink som gäller?

          Kommentar

          • SJonsson
            • July 2008
            • 49

            #6
            jag har inte ett så stort kar men i min 45 liter låter jag slamsugaren låta "jobbet". det tar lite längre tid men jag slipper kånka på en massa vatten och så minskar risken för att spilla vatten över hela lägenheten.
            45 liter

            Kommentar

            • LN
              • November 2004
              • 1478

              #7
              Jag har bockat ett VP rör o kapat den delen som sticker ner i akvariet på den längd jag vill ha bytt. Sen skär ja en bit blå filtermatta till en kub 5*5*5 cm som ja trär på röret (detta hindrar att fisk/växter åker med). Sen tar jag en trädgårdslang till närmaste golvbrunn. Suger till i en sekund, hämtar en kopp fika och sätter mig i trädgåren.
              Hela momentet tar 10 sek

              Sen slutar vattnet att tömmas i rätt nivå, då kopplar jag på samma trädgårdsslang på vattenkranen och vrider på halvt tryck. sätter mig och kollar o karet till byttan är full igen.

              Hela grejen tog en halvtimme att köpa in och fixa till o det tjänade jag i redan första gången jag använde det
              Larry
              Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
              http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

              Kommentar

              • SJonsson
                • July 2008
                • 49

                #8
                Ursprungligen postat av LN
                Jag har bockat ett VP rör o kapat den delen som sticker ner i akvariet på den längd jag vill ha bytt. Sen skär ja en bit blå filtermatta till en kub 5*5*5 cm som ja trär på röret (detta hindrar att fisk/växter åker med). Sen tar jag en trädgårdslang till närmaste golvbrunn. Suger till i en sekund, hämtar en kopp fika och sätter mig i trädgåren.
                Hela momentet tar 10 sek

                Sen slutar vattnet att tömmas i rätt nivå, då kopplar jag på samma trädgårdsslang på vattenkranen och vrider på halvt tryck. sätter mig och kollar o karet till byttan är full igen.

                Hela grejen tog en halvtimme att köpa in och fixa till o det tjänade jag i redan första gången jag använde det
                Vad smart!
                45 liter

                Kommentar

                • Darre
                  • March 2008
                  • 378

                  #9
                  Samma här... tömmer vattnet med en slang till duschrummet... sedan kopplar jag på samma slang till kranen i köket och fyller på med kallt vatten.
                  Förut sprang jag med hinkar...
                  Life´s a fish and then you die...
                  Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

                  Kommentar

                  • Emman
                    • March 2007
                    • 213

                    #10
                    måste man nödvändigtvis skruva på en slanganslutning på kranen man ska använda eller går det att göra på något annat sätt...min akvaretrötta sambo låter mig inte sätta fast nånting permanent på kökskranen för att ansluta vattenslang
                    100L asien projekt

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      #11
                      Jag anvander duschslangen i badrummet. Tar 30 sekunder att byta fran duschslang till koppling főr akvarieslang. Oftast byter jag enbart med kallt vatten. Samma erfarenhet som LN, fiskarna blir piggare
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • Platydoras costatus
                        • March 2008
                        • 44

                        #12
                        Ursprungligen postat av Emman
                        måste man nödvändigtvis skruva på en slanganslutning på kranen man ska använda eller går det att göra på något annat sätt...min akvaretrötta sambo låter mig inte sätta fast nånting permanent på kökskranen för att ansluta vattenslang
                        Den här grejen använder jag, den är super!!! gå till biltema.se och sök på detta artilelnummer: 14-023
                        Man slipper hålla på och skruva loss saker från kranarna.
                        Conny

                        Kommentar

                        • Ibanez
                          • July 2006
                          • 853

                          #13
                          har en enorm doppump till mitt 600Lkar som man vanligtvis använder te båtar.. stoppar bara ner den och tar slangen te toan och det hela är snart över på 1 min..
                          för att få tebaks vattnet så dränker ja pumpen ivattenfatet o gör bara tvärt om..

                          såå smidigt..
                          Era fiskar ger jag mina till frukost..

                          Kommentar

                          • Artep
                            • June 2008
                            • 107

                            #14
                            Gardena har en koppling man kan sätta på en vanlig kran så att man kan koppla på en vanlig trädgårdsslang. Den är enkel att ta bort sen igen när man är klar. Så blir din sambo glad

                            Kommentar

                            Arbetssätt...