Gult

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • beerzon
    • May 2008
    • 877

    Gult

    Jag startade mitt 300 liter i måndags och nu i dagarna har vattnet börjat bli gult, jag vet att det beror på mina rötter jag har i akvariet, men jag undrar om ni har något bra sätt för att få bort missfärgningen?

    Jag har även ett Aqauel turbofilter (1100 L/H) som jag endast kör med kolblandning för att rengöra vattnet, dock verkar inte detta räcka.

    Mvh Emil

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det beror säkert på rötterna om du inte medicinerat i karet och det enda som hjälper mot detta är att ta ur rötterna eller frekventa vattenbyten tills de inte färgar av sig så mycket längre.
    Men personligen gillar jag när vattnet blir tefärgat, men det är ju jag det.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Varför tror du att aktivt kol skulle filtrera bort gulvattnet?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av beerzon
        Jag startade mitt 300 liter i måndags och nu i dagarna har vattnet börjat bli gult, jag vet att det beror på mina rötter jag har i akvariet, men jag undrar om ni har något bra sätt för att få bort missfärgningen?

        Jag har även ett Aqauel turbofilter (1100 L/H) som jag endast kör med kolblandning för att rengöra vattnet, dock verkar inte detta räcka.

        Mvh Emil
        Aktivt kol är aktivt bara en kort tid. Beroende på kvalitet mellan några få timmar upp till en månad. Ett aktivt kol av hög kvalitet brukar ta bort gulfärgningen.

        Men som ansjo skriver - det försvinner med tiden även utan aktivt kol.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • beerzon
          • May 2008
          • 877

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Aktivt kol är aktivt bara en kort tid. Beroende på kvalitet mellan några få timmar upp till en månad. Ett aktivt kol av hög kvalitet brukar ta bort gulfärgningen.

          Men som ansjo skriver - det försvinner med tiden även utan aktivt kol.
          Okok, vet du något bra kol du kan rekommendera som håller en bra stund? Mitt har ju bara varit i en vecka nu.

          Får nog bli att jag byter vatten ganska mycket då. Dock är min påfyllning iskallt vatten, så jag kan inte byta så mycket i taget.

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Eller så bryr du dig inte om att ditt vatten är lite gult, stora VB hjälper bara nån dag (om det ens) och är därför ur andra aspekter bara dumt att göra (framförallt med ditt nystartade kar).

            Ditt gula vatten kan bestå i flera månader, men jag tycker med att det är snyggt.

            Kommentar

            • beerzon
              • May 2008
              • 877

              #7
              Ursprungligen postat av Anettejt
              Eller så bryr du dig inte om att ditt vatten är lite gult, stora VB hjälper bara nån dag (om det ens) och är därför ur andra aspekter bara dumt att göra (framförallt med ditt nystartade kar).

              Ditt gula vatten kan bestå i flera månader, men jag tycker med att det är snyggt.
              Tycker dock inte jag de är ju grumligt gult, jag ser inte igenom hela akvariet från sidan...

              Men jag får nog leva med det ett tag, de bör ju avta med tiden, rötterna kmr väl sluta färga av sig till slut? aight?

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Rötter ger inte grumlighet alls.
                Det har inget med dina rötter att göra, de ger bara tefärgat vatten, men kristallklart om ditt vatten och filter är som de ska.
                Du skall kanske se över din filtermedia då du bara kör kol i den.

                Kommentar

                • beerzon
                  • May 2008
                  • 877

                  #9
                  hmm weird .. jag har hällt i sådan vätska som ska göra så att filtret får mer goda bakterier och så att vattnet blir kristalklart. Har även hällt i 2 olika vätskor för växterna. Nån CO2 och nått gödnings medel. Från Easy life tror jag de heter, någon annan som fått liknande med dessa medel?

                  Kommentar

                  • XenOn
                    • March 2008
                    • 1008

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Aktivt kol är aktivt bara en kort tid. Beroende på kvalitet mellan några få timmar upp till en månad. Ett aktivt kol av hög kvalitet brukar ta bort gulfärgningen.

                    Men som ansjo skriver - det försvinner med tiden även utan aktivt kol.
                    Jepp stämmer! Var nere i den lokala fiskaffären för några dagar sedan för att få ett nytt filter till mitt lilla Mobedickakvarium. Passade då även på att fråga om allt annat verkade funka i mitt akvarium. Försäljaren frågade då hur länge jag haft mitt aktiva kol. 3 år sa jag. Ha Ha fick man upp i ansiktet. Kolet du användt unge man har säkert inte varit aktivt de senast 2,5 åren . Fick faktiskt nytt kol på köpet
                    Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Faktum är att sk tea/gult vatten från rötter kommer av humus som aktivt kol visserligen klarar av att binda till sig, tyvärr krävs det både ett högt pH i akvariet för att bindningen ska vara effektiv samt ett frekvent byta av kolet om halten humus är hög, i förväg blötläggning med skrubbning och "utfärgning" är en klart mindre kostsam medicin mot gulvatten om man nu har något emot detta.
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • beerzon
                        • May 2008
                        • 877

                        #12
                        Ursprungligen postat av Anettejt
                        Rötter ger inte grumlighet alls.
                        Det har inget med dina rötter att göra, de ger bara tefärgat vatten, men kristallklart om ditt vatten och filter är som de ska.
                        Du skall kanske se över din filtermedia då du bara kör kol i den.
                        Näe man kan ju inte kalla de grumligt, eller jo, varför skulle man inte kunna göra de, när jag kollar på sidan (akvariet är 125 cm bred) så blir de lite dåligare syn längst bak, kanske inte "grumligt" men man ser inte tydligt längst bort. Så grumligt som grumligt :P

                        Kommentar

                        Arbetssätt...