Insekter i akvariet!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Temeraire
    • January 2008
    • 385

    Insekter i akvariet!?

    Jag har fått en massa små små insekter i mitt akvarium, någon slags skalbagge ser det ut som, lite mindre än små fästningar, svarta. De vistas på bladan vid ytan. Ska försöka ta upp de flesta med sked, men det är svårt, och om jag inte får upp alla kommer de antagligen föröka sig, så, vad ska jag göra?

    Hur hamnade de där? tja, dumma jag gjorde ett misstag.. tog en växt från dammen och planterade i akvariet, sköljde inte av den ordentligt.. antagligen satt de på den växten från början...
    " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Bladlöss?
    Verkar bli väldigt gott om bladlöss i år, vi har enorma mängder på buskarna härikring.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Temeraire
      • January 2008
      • 385

      #3
      Ursprungligen postat av Azur
      Bladlöss?
      Verkar bli väldigt gott om bladlöss i år, vi har enorma mängder på buskarna härikring.
      Nu när jag tittat närmare, så ser de gråa ut, inte svarta.
      Om det skulle vara bladlöss, påverkar de vattnet/fiskarna negativt?
      " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Nej, men däremot växterna.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Temeraire
          • January 2008
          • 385

          #5
          De verkar föröka sig nått enormt.. de är på vartenda blad som är vid ytan.. något sätt att utrota dem på förutom att försöka plocka upp dem några i taget? tänkte om det finns något de inte tål eller så men som inte skadar övriga livet i akvariet.
          " Oh, oopo-doo, jag vill ju va som du-u-u. Jag vill se ut som du, gå som du, du-u-u, det vill jag nu-u-u "

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Krossa/stryk lös dem med fingrarna och låt fisken äta upp dem. Upprepa dagligen tills du inte hittar några längre.

            Alternativt lyft ut alla flytväxterna och spreja dem med en blandning av såpa och vatten (t.ex. kan du ha dem i en plastpåse), låt det sitta nån timme, och spola sen av såpan och bladlössen med duschen. Var noggrann, såpa är giftigt för fisk. Kan behöva upprepas om du missar några bladlöss.

            Annars kan du lyfta ut alla flytväxterna i en plastpåse utan vatten, spreja med insektsmedel, och försluta plastpåsen i nån timme innan du sköljer växterna. Då kan du inte lägga tillbaks dem i akvariet på minst ett par dagar. Gör inte detta om du har räkor, de är extremt känsliga mot insektsmedel.

            Hur du än gör är det nog en bra idé att kasta rätt mycket av flytväxterna; det är lättare att avlusa en mindre mängd flytväxter.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...