dH vs pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johag86
    • April 2006
    • 124

    dH vs pH

    Hej!

    Har letat lite bland inläggen, men tänkte att jag skickar ett själv.

    Jag bor i Lund, och skall därför ha 8-8,5 i pH och 3-4 i dH på kranvattnet.

    Jag undrar således: Hur kommer dessa vattenvärden ändras efter några dagar i ett akvarium? Jag har läst att dH höjs av högt pH, och att pH sänks av lågt dH. Hur kan då vattnet över huvud taget ta sådana värden, och framför allt, hur kommer vattnet vara när det stabiliseras? Är det problematiskt att ha fiskar med ett sådant vatten?

    Jag har korallsand i akvariet, och min plan är att ha tanganyika eller mellanamerikanska ciklider. Jag är nyflyttad till Lund och skulle uppskatta all hjälp och erfarenhet jag kan få!

    Johannes
    400 lit tanganyika
    160 pitbull
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Jag antar att du med dh menar GH och inte KH. Det innebär sannolikt att KH är ännu lägre än vad GH är. När pH är så lågt så kommer pH att falla.

    Ett sådan vattenvärden som i kranen kan inte existera i naturen eftersom ett hårt vatten även innebär ett högt pH och ett mjukt vatten också innebär ett lågt pH.
    Att ett sådant vatten kan existera i kranen är helt enkelt pga att det är ett konstgjort vatten där värden ahr "ställts in" att vattenverket.

    Det finns en del info i Zoopets artiklar om akvarievatten http://www.zoopet.com/index.php?opti...440&Itemid=214

    Om du har mycket korallsand i akvariet så kommer det att höja ph till ca 7,5-7,6 men inte högre
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • johag86
      • April 2006
      • 124

      #3
      Ok, men kommer dH och pH stabiliseras (och kH)?

      Jag läser civ. ing. i kemi, men kan ändå inte detta. Kommer vattnet kunna bli användbart?

      Vad skulle passa bäst, centralamerikanska eller tanganyika? Kommer svängningarna i vattenvärdena bli stora och jobbiga, något jag skall tänka på när jag väljer fiskart?

      Vore jättesnällt med några praktiska tips, jag har läst artiklarna, men tycker ändå inte att jag hittar något som skulle vara precis min situation, och som säger exakt hur allvarligt det är.

      Johannes
      400 lit tanganyika
      160 pitbull

      Kommentar

      • johag86
        • April 2006
        • 124

        #4
        ok, så här då:
        Om jag tänker använda bikarbonat, hur mycket rekommenderar ni per liter? är det farligt i för stora mängder? Bästa sättet att tillsätta det? Jag antar att mindre vattenbyten är bäst, så att vattnet får cirkulera över korallsanden och bli stabilare och få bättre buffring. Är det värt att skaffa en liten pump och filtrera över ostronskal, endast för KHt?
        400 lit tanganyika
        160 pitbull

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Du har samma vatten som de flesta andra har i Sverige. Gör du vattenbyten ofta så är det inga problem alls med varierande pH.
          Du har korallsand i akvariet (antar att all sand är korallsand) och det gör att pH inte faller under 7,5 även om du slarvar lite med vattenbytena.

          Bikarbonat kan man gärna använda för att höja ph (få det att stanna strax över). Dock så höjs pH logaritmiskt - dvs har man ett pH på 6,5 så räcker det med en tesked (eller något sådant) för att höja pH 0,1. har du ett pH på 8,3 så behöver du en 25 kg säck (eller något sådant9 för att höja pH 0,1.

          Så kör med din korallsand. Lägg i lite bikarbonat vid vatenbyte och framförallt mät pH regelbundet under de första månderna så ser man ju om pH skulle ramla.

          Malawi eller centralamerika har ungefär samma krav på vattnet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13133

            #6
            korallsanden kommer höja kh och ph litegrann sen kan du köra nån liter kalkkross i förslagsvis ytterfilter för att stabilisera ph och höja kh! bikarbonat måste du hålla på med vid varje vattenbyte och riskerar att du får en ammoniakspik så jag skulle välja kalkkross som sagt...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • johag86
              • April 2006
              • 124

              #7
              tack!

              Den där ammoniakspiken skall jag kolla upp! Detta borde vara mitt eget område, men oj vad man kan behöva hjälp av kunnigare folk!

              Att pH höjs logaritmiskt är jag med på, och förstår ditt resonemang. Jag kör med kalkkross, och tar mina egna pH-tester (labtester ) och testar hårdheten ibland. Fan va gött med lite eldbukar, eller några multisar i nya 375an!

              Tack!

              Btw, om någon orkar skriva, någon bra doppvärmare till 375an, som är pålitlig? Har aldrig haft ett så här stort akvarium innan.
              400 lit tanganyika
              160 pitbull

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Eftersom du läser till kemiingengör så kommer du att få svårigheter att förstå oss akvarister och de begrepp vi historiskt använder. Vi mäter något som kalla GH och det är i princip det som brukar kallas hårdhet - alltså ett mått på framförallt kalcium och magnesium koncentrationen. Den mäts i tyska hårdhetsgrader (dH) - på akvaristspråk kallas det denna hårdhet för GH och mäts alltså i dH.

                Sedan svänger vi oss med ett begrepp som kallas KH eller karbonathårdhet. Det mäts också i tyska hårdhetsgrade (dH) Men akvaristens KH (Karbonathårdhet) har inget med kemistens karbonathårdhet att göra. För akvaristen är det ett mått på vattnets alkanitet och kan också uttryckas i mg CaCO3/l eller i milliekvivalenter enligt formlerna 1 i KH = 17,9 mg CaCO3/l och 1 milliekvivalent är 2,8 tyska hårdhetsgrade i KH.

                Kemistens KH är något helt annat - det är den delen av GH:t som kommer från kalciumkarbonat och som ger som resultat pannsten och annat otyg. Kemistens KH är alltså ett mått på den mängd kalcium som har sitt ursprung från kalciumkarbonat och som också då kan gå tillbaka och bilda kalciukarbonat (pannsten är ett exempel).

                Hoppas det klarnar lite med detta inlägg

                MVH Lasse

                Tyvärr är Kjells förklaring om varför det i praktiken inte går att höja pH högre än 8,3 i sötvatten (ca 8,1 i saltvatten) med hjälp av bikarbonat inte helt sann eftersom det inte har med pH:ts logaritmiska natur att göra utan har med karbonatbuffringssystemets egenskaper att göra. Bikarbonat har nämligen den lilla lustiga egenskapen att den höjer pH när pH:t är under 8,3 (ca 8,1 i saltvatten) men sänker pH:t om det är över. I saltvatten där man vill ha ett pH på ca 8,3 och ett kH (alkanitet) på 7-9 kan man inte endast använda bikarbonat om KH droppar om man vill ha pH:t på 8,3 utan man får använda en blandning på ca 83 procen natriumbikarbonat och 17 % natriumkarbonat för att höja KH och ha kvar sitt pH på 8,3
                Senast redigerad av Lasse; 01 July 2008, 06:37.
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • johag86
                  • April 2006
                  • 124

                  #9
                  återigen tack!

                  Kollade upp bikarbonat lite extra, precis som de olika beteckningarna. Detta var väldigt hjälpsamt! Jag är fortfarande lite knasig över hur mycket pH kommer att dala, hur bra buffringsförmåga mitt vatten kan få, och om mina tanganyika kommer att trivas i mitt vatten utan tillsatser.

                  Jag har i kranen
                  pH 8,0-8,5 dH 3-4

                  och kör med korallsand, kalksten, rejäl cirkulation och syresättning och kommer att köra ett litet innerfilter med ostronskalskross för att ytterligare hjälpa bufferförmågan.

                  Jag är osäker över doseringen bikarbonat (om det skulle behövas ändå), vad som kan gå snett, och hur dipparna kommer se ut vid vattenbyten.

                  Tack för all hjälp!
                  400 lit tanganyika
                  160 pitbull

                  Kommentar

                  • johag86
                    • April 2006
                    • 124

                    #10
                    kommer att starta ett nytt 400 liters, har inte kvar de som det påstås att jag har, under mina inlägg...
                    400 lit tanganyika
                    160 pitbull

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Att använda bikarbonat vid vattenbyten om man har tanganyiker går alldeles utmärkt. Precis som både Kjell och jag sagt (men med olika förklaringar) så finns en gräns hur mycket du kan driva upp pH:t. Den viktigaste parametern för dig är KH. Du skall ligga någonstans kring 4-5 om det är tanganyiker du skall ha. Då kommer pH med automatik bli bra. Gör du regelbundna vattenbyte så behöver du inte bekymra dig om svängningar. Hur mycket bikarbonat du skall ta i 400 liter för att höja KH en grad kan du ettdera prov dig fram eller räkna fram. Eftersom du studerar kemi så kan du göra det själv (så här på ledig tid ) Uppgifterna du behöver är bikarbonats kemiska formel NaHCO3 samt det faktum att 1 tysk hårdhetsgrad i KH är 17,9 mg/l (ppm) CaCO3. Skaffa dig en akvarietest för KH, använder du skolans utrustning så skall du titrera fram alkaniteten och sen får du räkna.

                      MVH Lasse

                      När du säger att du har dH 3 - 4 i kranen - är det då GH (totalhårdheten) eller KH (alkaniteten) du mäter?
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • johag86
                        • April 2006
                        • 124

                        #12
                        ........

                        Jag tror att de värden jag fått innebär löst kalk. CaO. dH:t alltså.

                        Kan det gå fel om man tar i lite för mycket bikarbonat? Tack för hjälpen. Skall jobba lite på detta nu. Fred!
                        400 lit tanganyika
                        160 pitbull

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #13
                          Ursprungligen postat av johag86
                          Jag tror att de värden jag fått innebär löst kalk. CaO. dH:t alltså.

                          Kan det gå fel om man tar i lite för mycket bikarbonat? Tack för hjälpen. Skall jobba lite på detta nu. Fred!
                          Än en gång - dH är en måttenhet, hela måttenheten heter igentligen °dH (°dH = grad deutscher Härte) inte bara dH som vi slarvigt skriver.

                          GH och KH är de parametrar som vi uttrycker som °dH och om det är ett utryck för kalcium (Ca) så är det parametern GH det gäller.

                          Det kan, som både jag och Kjell skrivit, inte gå speciellt fel om du gör en måttlig feldosering. Är du osäker så lägger du i någon matsked bikarbonat per 100 liter, väntar någon timme och tar sedan KH. För att få det KH som vi normalt är intresserade (det som består av bikarbonater och karbonater) och inte det KH som kan komma via vattenverket (orsakad ofta av hydroxidjoner men vissa vattenverk kan ha mycket bi- och karbonat i vattnet) så väntar man normalt ett dygn innan man tar KH:t i ett nystartat akvarium.

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          • johag86
                            • April 2006
                            • 124

                            #14
                            Japp

                            Jo, jag skrev inte långt nog så att du skulle se att det hade förståtts. Jag undrade mest var någonstans mitt vatten kommer mötas, och hur svängningarna kan bli vid vattenbyte. Men jag provar mig fram, och jag vet ju nu vilket KH som är önskvärt, så det kommer nog lösa sig.

                            Skall som sagt jobba lite på det.

                            tack och hej!
                            400 lit tanganyika
                            160 pitbull

                            Kommentar

                            • Rosse
                              • April 2003
                              • 62

                              #15
                              Jag bor också i Lund och har ytterligare en fråga på detta ämne... säg att man tillsätter bikarbonat vid varje vattenbyte för att få upp kH. Kan man sedan göra något för att få ned pHt något (från ca 8,5 till ca 7-7,5) utan att även kHt sänks?

                              Dumma konstiga kranvatten...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...