Uppstart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Artep
    • June 2008
    • 107

    Uppstart

    Jag ska starta upp ett nytt 400 liters akvarium. När jag hällt i sand/grus, växter och vatten, hur länge ska jag låta det gå innan jag sätter i fisk?
  • åheim
    • April 2006
    • 13132

    #2
    ha i vattenberdningsmedel och låt det filtrera nån dag sen kan du ha i första fiskarna, endast några få första månaden medans karet ska cyclas! ha gärna i nitrivec när du har i fiskarna och dosera det varje dag i 10-20 dagarså hjälper man processen på traven! efter nån månad kan du successivt öka antalet fiskar! OBS! mata ytterst sparsamt första månaden
    Senast redigerad av åheim; 29 June 2008, 21:30.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Artep
      • June 2008
      • 107

      #3
      Tack! Kan man sätta i några malawiciklider från början eller ska man sätta i "vanliga" fiskar först för att sen ha i malawi?

      Jag vet inte rikigt vad jag vill ha för fisk i sen men det lutar just nu åt malawi. Discusar är nice men svåra har jag hört.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Senare kommer du att vilja ha några siamesiska algätare även i ett malawiakvarium. De är ganska tåliga fiskar, så jag föreslår att du köper 3-4 stycken sådana och har som startfiskar. Då hinner de också växa till sig litegrann innan malawisarna kommer.

        Läs gärna på om akvarieuppstart hör inne och på andra ställen, så slipper du nitritchocker och massdöd i ett senare skede.
        Bra länk: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
        Senast redigerad av Jens A.; 30 June 2008, 11:58.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Strix
          • May 2007
          • 2

          #5
          Jag är grön inom detta område och försöker ta in så mycket som möjligt.
          Ämnet vattenberedningsmedel är en djungel. Jag har hittat "Tetra Easybalance", kan det vara något? Och hur mycket behöver jag till ett 180 liters akvarium?

          Kommentar

          • Platydoras costatus
            • March 2008
            • 44

            #6
            Ursprungligen postat av Strix
            Jag är grön inom detta område och försöker ta in så mycket som möjligt.
            Ämnet vattenberedningsmedel är en djungel. Jag har hittat "Tetra Easybalance", kan det vara något? Och hur mycket behöver jag till ett 180 liters akvarium?
            Tetra Aquasafe är ett bättre alternativ när du ska starta ett nytt akvarium.

            Kommentar

            Arbetssätt...