Hjälp med vatten kemi...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galne-Gurra
    • April 2008
    • 1080

    Hjälp med vatten kemi...

    Well kemi var tillsammans med religion mina sämsta ämnen i högstadiet,och nu skulle jag behöva lite förklaring om vatten kemi...(ironi)
    1:Nitrit,vet hur det funkar med ett nystartat kar på ett ungefär,men om man har ett fungerande kar som varit i drift 6-8 månader och nitriten rusar vad gör man?
    2:Nitrat,vad är det som kan slå ut en fungerande bakterieflora i ett akvarium?
    3:GH,hur höjer och sänker man GH och vad kan orsaka fluktuationer i värdet
    4:KH,samma som 3:an
    5:PH,se ovan
    Försökte hitta på min kommuns hemsida(norberg.se) vad vi har för vattenvärden men jag tröttnade efter 2 öl,då sidan måste vara en av Sveriges sämsta.
    Anyway så kör jag med sticktest och är fullt medveten om dess tillförlitlighet.
    Kommer snart att köpa dropp test,men innan dess vill jag lära mej lite om vatten kemi...
    http://web.telia.com/~u22310064/index.html
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Ursprungligen postat av Galne-Gurra
    Well kemi var tillsammans med religion mina sämsta ämnen i högstadiet,och nu skulle jag behöva lite förklaring om vatten kemi...(ironi)
    1:Nitrit,vet hur det funkar med ett nystartat kar på ett ungefär,men om man har ett fungerande kar som varit i drift 6-8 månader och nitriten rusar vad gör man?
    1) Testar med ett annat kit. Ett dropp-kit, INTE sticka eller papper.
    Om du fortfarande har nitrit så innebär det att du antingen övermatat nåt alldeles grönjävligt, eller att du dödat dina filterbakterier med t.ex. medicin.
    Akvariet behöver då "cyklas" precis som när det var nystartat - gör ett vattenbyte, dra ner på matningen drastiskt, tillsätt lite salt.

    2:Nitrat,vad är det som kan slå ut en fungerande bakterieflora i ett akvarium?
    Nitrat kan anrikas i ett akvarium om det inte förs bort ur akvariet genom t.ex. vattenbyten eller via växter. Nitrat är slutprodukten och bakterier kör inte vidare (utom under vissa omständigheter, när slutprodukten blir kvävgas).
    Men medicinering är ett klassiskt sätt att slå ut sin bakterieflora.

    3:GH,hur höjer och sänker man GH och vad kan orsaka fluktuationer i värdet
    Totalignorera GH. Det är ett meningslöst mått. Kolla KH istället, och om du känner att det behövs höjas tillsätt antingen bikarbonat eller lägg några kalkstenar i akvariet.
    4:KH,samma som 3:an
    Det fluktuerar normalt sett inte, men kraftig växt-tillväxt eller mycket hård biobelastning *kan* leda till att KH sjunker. Normalt sett räcker dock de vanliga vattenbytena för att hålla KH stabilt.

    5:PH,se ovan
    pH och KH sitter i hop, så pH höjer/stabiliserar du lämpligen genom att höja KH genom att lägga kalksten i akvariet eller tillsätta bikarbonat.

    Sänka pH görs bäst med koldioxid eftersom det inte sänker KH, men annars kan olika syror användas; fosforsyra är nog populärast tror jag.

    Mecka inte med pH eller KH i onödan. Fisken bryr sig faktiskt inte. Lägg några kalkstenar i karet så blir pH stabilt 7.5 och du kan glömma allt om pH och KH i all evighet... om du inte tänker bli high-tech växtakvarist.

    Anyway så kör jag med sticktest och är fullt medveten om dess tillförlitlighet.
    De är ännu sämre än du tror. De ger inte ens en grov fingervisning; du kan lika gärna rulla tärning.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Galne-Gurra
      • April 2008
      • 1080

      #3
      Tackar för ett jättebra svar Azur...
      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

      Kommentar

      Arbetssätt...