Hjälp! Grönoljig hinna på vattenytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 0422
    • August 2007
    • 644

    Hjälp! Grönoljig hinna på vattenytan

    Kom hem idag och såg att vattenytan i mitt 200-liters var suddig, om man kollade på den underifrån. Lyfte på locket och kollade ovanifrån, och det såg lite ut som ett oljigt lager på ytan, fast grönt. Vattnet i övrigt ser normalt ut och fiskarna verkar må bra. Bara min synodontis som verkar vara lite uppsvälld om magen och bubblar lite då och då. Vet inte om det har med vattenytan att göra?

    Håller just nu på att göra ett 30% vattenbyte, men vad händer om det grönoljiga kommer tillbaka? Kan man förhindra det på något sätt? Och kan det ha att göra med att jag för några dagar sedan bytte lysrör för första gången på några år?

    - MAKE LOVE NOT LANDFILL -
  • Guest

    #2
    Flytalger brukar upstå vid dålig ytcirkulation, kolla upp pumpen och utblåset så att ytan cirkuleras max.
    Du kan även ytslamma ytan med hjälp av en syreslang så suger du bort det värsta.
    Du kan även ta bort det värsta med tidningpapper.

    Kommentar

    • 0422
      • August 2007
      • 644

      #3
      Okej, min pump har inte gått så bra på sistone, ska nog rensa den nu när jag ändå håller på och fixar med fiskarna. Men tack, nu har jag i alla fall en aning om vad det är för något
      - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Kan ju tillägga att det är helt ofarligt!
        Vissa fiskar smaskar gärna i sig dessa alger med.
        (typ, levandefödare, Guramis och Silverhaj)

        Kommentar

        • 0422
          • August 2007
          • 644

          #5
          Okej, har silverhajar... Såg mest så tråkigt ut, och på det hela taget är det inte bra att ha dålig cirkulation i vattnet. Så...
          - MAKE LOVE NOT LANDFILL -

          Kommentar

          • mange016
            • May 2006
            • 341

            #6
            Oljig hinna på ytan kan också bero på övermatning + dålig ytcirkulation

            Kommentar

            Arbetssätt...