Märkliga vattenvärden i Linköping

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Märkliga vattenvärden i Linköping

    Har just kalibrerat min ph mätare med nya kalibreringsvätskor från ELFA.
    Har noterat att mitt stora kar haft låga ph värden i veckan. Co2 slår på vid ph 6,5 men under veckan har ph legat ner mot 5,8.

    Det visade sig att mätaren behövde justeras lite, men det märkliga var att mitt "sköljvatten" direkt från kran visade helt hispiga värden. Ph mätaren fladdrade fram och tillbaka och låste inte på något värde. Mina två akvarier visade den ett trovärdigt och stabilt värde för. Min vattentunna som står fylld med behandlat vatten, ekextrakt och Amtra Trop, visade ett bra och stabilt värde.

    Jag mätte kranvattnet i tre olika byttor plåt, plast och glas. Jag mätte sex gånger, med referens på akvarievatten i mellan och slutresultatet blev att vattnet har ett ph på 5,7 direkt från kran, inte skakat eller rört runt överhuvud taget!

    Mätte även kh och det visade 2,5 - 3,0.

    Min teori är att det förbrukats väldigt mycket vatten till bevattning av trädgårdar de senaste veckorna och att det påverkar vad vi får ut ur kranen.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Har du möjlighet att ta ledningstalet? Låter som du får ett mycket jonfattigt vatten i din kran. Inte så att de kopplat in någon reserv vattenresovoar?

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      Ursprungligen postat av Lasse
      Har du möjlighet att ta ledningstalet? Låter som du får ett mycket jonfattigt vatten i din kran. Inte så att de kopplat in någon reserv vattenresovoar?

      MVH Lasse
      Nej, jag kan inte mäta ledningstalet. Vi får vatten från Stångån och Svartån, så tillgången är det inga problem med.

      Mätte på nytt nu ph 5,3!

      Nämnde detta för frugan som varit ledig i veckan. Hon sa att hon tyckt att vattnet smakat konstigt under veckan och hon har skarpa smaklökar.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Ta ett prov från vattnet - 1 liter eller så och lägg i lite natriumklorid, spetsen på en tesked eller så. Prova med pH mätaren - uppför den sig fortfarande svängit? om den gör det - lägg i lite till och prova.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Ursprungligen postat av Lasse
          Ta ett prov från vattnet - 1 liter eller så och lägg i lite natriumklorid, spetsen på en tesked eller så. Prova med pH mätaren - uppför den sig fortfarande svängit? om den gör det - lägg i lite till och prova.

          MVH Lasse
          Sprang iväg för att testa direkt, trots fotboll (ser på data skärmen), men nu fick jag ett ph på 7,0 ur kran. Har bytt vatten på det stora karet idag och förväntade då att ph värdet skulle rasa, men det höll sig stabilt under hela vattenbytet.

          Min slutsats är att folk har annat att göra under midsommarafton än att vattna gräsmattor
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Är värdet stabilt och ställer in sig direkt ?

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Ursprungligen postat av Lasse
              Är värdet stabilt och ställer in sig direkt ?

              MVH Lasse
              Nej, när jag stoppade i ph mätaren störtdök den först ner till under ph 5,0 men när den stått i ett tag och jag rörde lite med den så åkte värdet upp till 7,0 och stannade där.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Prova med lite salt och se om det gör det samma - eller hade du salt i. Saltet skall inte påverka pH men stabiliteten i avläsningarna.

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                Arbetssätt...