Smått grådassigt ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffe.B
    • November 2007
    • 459

    Smått grådassigt ?

    Hej!
    Köpte brorsans 125liters kar för en jättebillig peng. När han hade det på sitt rum var det fint vatten. Nu när jag tömde och hade i nytt vatten + aquasafe har det inte blivit riktigt klart ännu. Ska man vänta någon dag och se om det lägger sig ? Hur pass mjölkdassigt ska det bli för att man ska behöva mörklägga måntro ?
    54L ---------
    222L

    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Alla akvarium är grumliga i början. Vänta ett par dagar så har det nog lagt sig.
    Sköljde du sanden innan du la i den?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Alla akvarium är grumliga i början. Vänta ett par dagar så har det nog lagt sig.
      Sköljde du sanden innan du la i den?
      Den låg redan i, det var bara från rum till rum, så det blev bara en lätt genomsköljning....
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Bra, det är utmärkt att du sparade sanden med dess bakterier. Grumlet lägger sig förmodligen snart. Särskilt om du låter filtret köra och rena vattnet.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • andersfiskar
          • March 2007
          • 384

          #5
          Grummel kan bero på en massa saker. Vid en nyuppstart (vilket det blir när du tömmer ur ALLT vatten och börjar om) Är det vanligt med (förutom smuts och småpartiklar), små syrebubblor som grumlar vattnet. Om det inte lägger sig efter en till en par veckor kan man börja fundera. Mörkläggning funkar bara på en del saker. En del har haft framgång av det på infusorier och svävaralger. För mig funkade det inte. Jag tycker att man skall kunna testa andra saker än mörkläggning först.
          Använd Nitrivec för att få igång bakteriebalansen i karet. Om du har riktig balans får du ofta klart vatten.
          //
          Mvh
          Anders

          Kommentar

          • Stoffe.B
            • November 2007
            • 459

            #6
            Ursprungligen postat av andersfiskar
            Grummel kan bero på en massa saker. Vid en nyuppstart (vilket det blir när du tömmer ur ALLT vatten och börjar om) Är det vanligt med (förutom smuts och småpartiklar), små syrebubblor som grumlar vattnet. Om det inte lägger sig efter en till en par veckor kan man börja fundera. Mörkläggning funkar bara på en del saker. En del har haft framgång av det på infusorier och svävaralger. För mig funkade det inte. Jag tycker att man skall kunna testa andra saker än mörkläggning först.
            Använd Nitrivec för att få igång bakteriebalansen i karet. Om du har riktig balans får du ofta klart vatten.
            Ok! Det har blivit bättre, sedan igår iaf. Så det är nog på bättringsvägen Men jag får tacka alla för hjälpen
            54L ---------
            222L

            Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

            Kommentar

            Arbetssätt...