Höja KH men ej pH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rosse
    • April 2003
    • 62

    Höja KH men ej pH?

    Vårt kranvatten är mycket mjukt, så jag skulle vilja höja hårdheten en aning. Har använt bikarbonat tidigare, men finns det något sätt att höja KH utan att även pH höjs (helst inte över 7 eller så, och det är väl därikring kranvattnet ligger)?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Rosse
    Vårt kranvatten är mycket mjukt, så jag skulle vilja höja hårdheten en aning. Har använt bikarbonat tidigare, men finns det något sätt att höja KH utan att även pH höjs (helst inte över 7 eller så, och det är väl därikring kranvattnet ligger)?
    Värdet på kranvattenet varierar rätt mycket runt om i landet. Det vanligast pH-värdet skulle jag vilja påstå ligger klart över 7,5.
    Enda sättet att få ett stabilt pH under 7 är att använda CO2, men det kostar ju en hel del.
    Sedan finns det också en del preparat i handeln som bara höjer KH något.
    Kalk kan man också använda men det höjer även pH (dock aldrig över 7,5-7,6)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Rosse
      • April 2003
      • 62

      #3
      Tack för svaret! Kalk verkar ju ok då, för pH 7,5 kan jag leva med. Får kolla på preparaten i handeln också. Är inte jättepigg på att hälla i diverse medel i karet, men om det finns något som funkar bra och är prisvärt så kanske det är värt att testa.

      Kommentar

      • Rosse
        • April 2003
        • 62

        #4
        Jag blir knäpp på dessa tester. Vad är mest tillförlitligt; ett par år gamla mätvätskor från Zera som förvarats i kylskåp (hur länge håller sådana egentligen? hittar inget bäst före), eller helt nyköpta testremsor från Tetra? Remsorna visar att kranvattnet har pH 6,5 och vätskan 8,5... lite skillnad. Gah.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          släng bägge och köp nytt dropptest..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Rosse
            Jag blir knäpp på dessa tester. Vad är mest tillförlitligt; ett par år gamla mätvätskor från Zera som förvarats i kylskåp (hur länge håller sådana egentligen? hittar inget bäst före), eller helt nyköpta testremsor från Tetra? Remsorna visar att kranvattnet har pH 6,5 och vätskan 8,5... lite skillnad. Gah.
            PH på kranvattnet hittar du på din kommuns hemsida - så kolla där.
            Normalt sett är vätsketester betydligt bättre, men de är också färskvara. Dock i oöppnad förpackning och placerad i kylskåp så har de lång hållbarhet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Rosse
              • April 2003
              • 62

              #7
              Ah vad smart att kolla på kommunens hemsida, det har jag inte tänkt på förut! Hårdhet 3-4 dH och pH 8-8.5. Jahapp. Nästan bud på att reklamera de där testremsorna jag köpte häromdagen för 200 spänn eftersom de tydligen visar så himla fel... suck. Trodde inte att resultatet kunde slå på så mycket, tokigt att de ändå säljer dem.

              Och då är det väl skitsamma att använda bikarbonat eftersom pHt ändå redan ligger så högt. Tack igen!

              Edit: Och ja gaffel, det blir nog så!
              Senast redigerad av Rosse; 19 June 2008, 16:04.

              Kommentar

              Arbetssätt...