Flytta från salt till inte salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Flytta från salt till inte salt

    Hej!

    I mitt 110L har jag alltid i lite salt, 2 tsk. Nu är det så att jag har några fiskar (guppyhanar) som jag tänkt o ge bort till en vän, och de har inget salt alls i sitt vatten (375L). Är det farligt för en fisk o flytta från så pass (2 tsk för 100L) salt i vattnet till inget alls?

    Jag vet ju att fiskar kan bli sjuka om de flyttas från ett kar med rätt mycket salt till inget alls.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    2 tsk i 100 liter är inte mycket salt och ska inte innebära några problem för fisken. Gör ett vattenbyte ett par dagar innan om du är lite osäker och tillsätt inget salt så får du ner salthalten på så vis.
    Tillsätter du 2 tsk varje gång du byter vatten?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      2 tsk i 100 liter är inte mycket salt och ska inte innebära några problem för fisken. Gör ett vattenbyte ett par dagar innan om du är lite osäker och tillsätt inget salt så får du ner salthalten på så vis.
      Tillsätter du 2 tsk varje gång du byter vatten?
      Jag brukar göra så någon gång då och då ( att inte tillsätta salt vid små vattenbyten) för att få ner det pyttelite om jag ser att någon fisk kliar sig t.ex. Har hört att det kan bero på salt men vet ej.

      Nejnej, byter jag 20L tillsätter jag inte ens en halv tsk, lite mindre.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Det var bra det, för annars skulle koncen vara bra mycket högre än 2 tsk/100 liter.
        Gör ett par vattenbyten utan salt med några dagars mellanrum innan du lämnar ifrån dig fiskarna så går det säkert bra.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Yes, ska jag göra! Tackar än en gång! =)

          Kommentar

          Arbetssätt...