Hur ofta bör man byta vatten i ett 136L akvarium ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffe.B
    • November 2007
    • 459

    Hur ofta bör man byta vatten i ett 136L akvarium ?

    Precis som rubriken. Hur ofta bör jag byta vatten i mitt 136Liters akvarium ? Nu byter jag 25 - 30% ungefär var 12:te dag, är det för sällan ?
    54L ---------
    222L

    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det beror på vad du har för fisk och teknik till karet, med bra filtrering och liten fiskbelastning krävs det inte lika stora vattenbyte lika ofta som om du har tvärtom. För enkelhetens skull byter jag varje vecka och oftast på en bestämd dag så jag vet att det blir gjort.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Stoffe.B
      • November 2007
      • 459

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det beror på vad du har för fisk och teknik till karet, med bra filtrering och liten fiskbelastning krävs det inte lika stora vattenbyte lika ofta som om du har tvärtom. För enkelhetens skull byter jag varje vecka och oftast på en bestämd dag så jag vet att det blir gjort.
      okok! I karet simmar 1 skalar, 2 st mosaikguramis, 1 fjärilsciklid, 1 regnbågshaj(för litet akvarium, jag vet), ca 10 st röda resp. svarta fantomtetror, 1 liten mal och 2 st palettciklider.

      Jag har innerfilter. Fluval 4 plus, så det är stor filtermassa.
      54L ---------
      222L

      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

      Kommentar

      • Raggsockan
        • April 2007
        • 644

        #4
        I mitt 110L har det blivit så att jag byter var 14:e dag. Då har jag hjälp i form av min man som kan bära alla hinkarna som är fyllda med vatten. Men när den var nystartad så bytte jag varje vecka.

        Kommentar

        • Stoffe.B
          • November 2007
          • 459

          #5
          Ursprungligen postat av Raggsockan
          I mitt 110L har det blivit så att jag byter var 14:e dag. Då har jag hjälp i form av min man som kan bära alla hinkarna som är fyllda med vatten. Men när den var nystartad så bytte jag varje vecka.
          Aha, det är ju bra att utnyttja "oss." Måste bara säga att din visningsbild är förträffligt fin.
          54L ---------
          222L

          Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            För ett 136 liters låter varannan vecka bra. Men varför i allsin dar hålla på med hinkar när man kan använda trädgårdsslangar som hävert?
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Stoffe.B
              • November 2007
              • 459

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              För ett 136 liters låter varannan vecka bra. Men varför i allsin dar hålla på med hinkar när man kan använda trädgårdsslangar som hävert?
              Bra fråga.... Träning ? Jag använder hink.. Orkar inte komma på något med en trädgårdslang, för lång till vattenkran/avlopp... Så jag springer hellre lite
              54L ---------
              222L

              Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

              Kommentar

              • Raggsockan
                • April 2007
                • 644

                #8
                Ursprungligen postat av Stoffe.B
                Aha, det är ju bra att utnyttja "oss." Måste bara säga att din visningsbild är förträffligt fin.
                Japp nånting måste man ha er till.

                Tackar för det!!

                Kommentar

                • Raggsockan
                  • April 2007
                  • 644

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  För ett 136 liters låter varannan vecka bra. Men varför i allsin dar hålla på med hinkar när man kan använda trädgårdsslangar som hävert?
                  Har varit lata och installerat något sånt system och sen är badrummet i andra änden av huset.

                  Kommentar

                  • Mick13
                    • May 2008
                    • 1796

                    #10
                    När jag var liten och bodde i ett stort hyreshus var det en granne där som helt sonika hängde häverten som var gjord av trädgårds slang över balkong räcket och vattnade gräsmattan nedanför.Men till saken hör att han bodde på 3 våning och slangen nådde bara strax nedan för hans balkong. Så dom på våningarna nedan för var inte så glada när det kom akvarie vatten på deras balkonger med utemöbler. Men tanken var smart skall själv prova den i morgon fast jag bor i eget hus och har altan på markplan. =)
                    Senast redigerad av Mick13; 16 June 2008, 23:55.
                    In vino veritas, in aqua sanitas

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      #11
                      Ursprungligen postat av Mick13
                      När jag var liten och bodde i ett stort hyreshus var det en granne där som helt sonika hängde häverten som var gjord av trädgårds slang över balkong räcket och vattnade gräsmattan nedanför.Men till saken hör att han bodde på 3 våning och slangen nådde bara strax nedan för hans balkong. Så dom på våningarna nedan för var inte så glada när det kom akvarie vatten på deras balkonger med utemöbler. =)
                      Hahahahahahahahahahahahaha

                      Själv busade jag genom att kasta vattenballonger på förbipasserande. Men då var jag bara 10 år gammal.
                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      • Mick13
                        • May 2008
                        • 1796

                        #12
                        Heh tja jag gjorde vatten bytet i går men det blev med hink som tidigare då inte häverten var kompatibel med den trädgårdslangen vi har hemma =( . Häverttens ytter diameter var för stor till slangen. Så det blir till o fixa anan slang om det skall funka =(
                        In vino veritas, in aqua sanitas

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          det måste vara en hiskeligt stor hävert du använder, silvertejp är annars en räddare i nöden..
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Men varför inte bara använda slangen isf?
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...