Någon med SA kar i Uppsala - vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Någon med SA kar i Uppsala - vattenvärden

    Hejsan!

    Finns det någon i Uppsala med ett fungerande SA kar och vilka vattenvärden har ni i karet? (Följdfråga - hur har ni åstadkommit det?)

    Samtidigt passar jag på att fråga om det finns fler akvarieaffärer än Akvariehobby i stan.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Hej. Jag har bara sällskapsakvarier, men en hel del fisk kommer ju från SA. Vattnet i mina kar är hårt trots växter och grenar. Det funkar bra utom med att få vissa fiskarter att fortplanta sig. Platys , Mollys , guppies och ancistrusmalar förökar sig dock hämningslöst!
    I Uppsala är Akvariehobby bäst. De har också en djuraffär nära Bauhaus som heter Djurhobby med en del fisk och akvarier. Palms Zoo har också en del samt övriga djurbutiker. Jag har även hört att det ska öppna någon ny djurbutik i staden, men vet ej när.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • jockecoolman
      • February 2008
      • 38

      #3
      Håller med akvariehobby är bäst och billigast. Sedan har du även fyriszoo vid polishuset nästan och en ny butik ute vid "nya" gränby där du även har mekonomen och willys. Zoot vid Bauhaus är ruskigt dyra.

      Har sällskapskar med pH 7,5-8, körde med 10 liter mäsk förrut då sjönk det till 6,5-7 istället. kH 6
      Rör det rör rör det Tallrots

      Kommentar

      • Passat
        • February 2008
        • 611

        #4
        Jag har också bara sällskapskavarium, har inte skaffat något test än så att jag kolla min vattenvärden.

        Jag tycker också att akvarihobby är bäst. Bra priser, trevlig personal och det ser alltid frächt ut i akvariumen.
        Senast redigerad av Passat; 15 June 2008, 14:25.
        240L SA
        70L
        54L

        Kommentar

        • sme_h
          • November 2003
          • 625

          #5
          Ursprungligen postat av TinaM
          Hejsan!

          Finns det någon i Uppsala med ett fungerande SA kar och vilka vattenvärden har ni i karet? (Följdfråga - hur har ni åstadkommit det?)

          Samtidigt passar jag på att fråga om det finns fler akvarieaffärer än Akvariehobby i stan.
          Jag har kör SA i uppsala sedan hösten 2006 och det funkar fint. Hårdheten på vattnet är runt 8dH och pH har jag fått ner till under 7 med co2. Har fått yngel av bla scalarer. och ägg av många andra arter.
          1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
          http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            #6
            Ursprungligen postat av sme_h
            Jag har kör SA i uppsala sedan hösten 2006 och det funkar fint. Hårdheten på vattnet är runt 8dH och pH har jag fått ner till under 7 med co2. Har fått yngel av bla scalarer. och ägg av många andra arter.
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349
            Tack för ditt svar. Det där med co2 känns tyvärr lite väl avancerat för mig. Kan det funka med torv i en nylonstrumpa?
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            Arbetssätt...