Har du erfarenhet av osmos filter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    Har du erfarenhet av osmos filter?

    Hej!

    Jag har kommit fram till att ett osmosfilter hade varit bra för mig och mina fiskar. Jag har nämligen nitrat i kranen för jag bor i jordbrukstrakter.
    Electrolux har automatiska som kostar 10.000-20.000kr. Detta tycker jag är för dyrt. Akvariekällaren har några stycken för mellan 1200-2200kr. Detta är rimligt tycker jag för jag ska använda vattnet både till att dricka och ha i akvariet.

    Hur ska dom kopplas in?

    Hur mycket service och underhåll behöver dom?

    Det finns som ger 150 lit/dygn för samma pris som 40 lit/dygn, Kvalitetsskillnad eller klarar lågflödesfiltret mer skit och kalk?

    Tacksam för svar.
    Urban
  • palton
    • December 2002
    • 58

    #2
    Rent osmos vatten, smakar inte kul kan jag säga. Ingen smak alls och det känns konstigt i munnen, nästan torrt. Det är det som är hela grejen, att ta bort alla salter/mineraler.

    Mitt segment filter har satt igen sig och måste bytas. Jag har extremt hårt vatten och även mycket järn i vattnet. Mitt vatten är inte heller ett bra dricksvatten. Jag använder inte mitt osmos vatten som hushållsvatten. För detta är det bättre att skaffa andra filter..

    Osmos vatten ska inte användas i sin renaste form. Återblanding av "smutsigt" vatten eller blanding av stamlösning behövs för att återställa kalk, salter & mineraler.

    I ditt fall skulle jag välja ett filter som har både segmentfilter (partikel filter), aktiv kol filter för orent vatten samt själva membranfiltret.

    Vidare måste du ha relativt högt tryck i ditt kranvatten, för att få ut önskad effekt ur filtret, dvs de angivna litrarna per dygn. Detta innebär ca 4 bar. Du behöver över 3 bar för att det ska fungera skapligt. Jag har haft problem med min hydrapress (hydrofor) som gör att trycket sjunker lite för mycket innan pumpen slår till. Detta borde gå att få till genom att pumpa i mer luft i behållaren.

    Kommentar

    • JE
      • January 2002
      • 719

      #3
      Hej,
      Det är skillnad på RO-filter och RO-filter, rent RO-vatten är inte drickbart eftersom det saknar alla salter och kommer att torka ur kroppen. Jag vet inte hur electrolux filter fungerar men antar att det blandar renat och orenat eller att det har en mycket lägre reningsgrad än de som är avsedda för annat bruk än dricksvatten.
      Inga RO-filter klarar skit och kalk, man bör montera förfilter om man har sådana problem i annat fall får du byta membran ofta och det är de som är dyra.

      Mvh Janne
      http://www.goc.se

      Kommentar

      • urbanandersson
        • January 2003
        • 965

        #4
        Hej!

        Jag har pratat med dom som tillverkar electroluxfiltren. Dom säger att det är en myt att rent vatten skulle vara skadligt att dricka. dom mineraler som finns i dricksvatten, eller tillochmed mineralvatten är i så små mängder att kroppen inte kan tilgodogöra sig dom.
        Sedan så måste man avkalka filtren med citronsyra när dom har kalkat igen. Såvida man inte har instalerat kalkfilter före. Kanske funkar med akvarieosmos också.

        Det är bara osmosfilter som tar nitrat, tyvärr.

        Kalkfilter=10 000kr
        Järnfilter=10 000kr
        För dyrt, men extra partikelfilter och kolfilter finns att köpa för rimliga pengar som man kan ha före osmosfiltret.

        Jag har en luftavfuktare i källaren som jag kan ta vatten till akvariet, men det löser inte dricksvatten problemet. Man kan ju göra kaffe, saft och välling av osmosvatten.

        Jag vill gärna ha lite fler tankar om det finns nån där ute.

        Urban

        Kommentar

        • mert91
          • July 2002
          • 877

          #5
          Det gör ju vattnet väldigt mjukt.

          Lycka till!!!

          Med akvaristiska hälsningar //Mert
          Med vänliga hälsningar!

          //M.M

          Kommentar

          • kaj.p
            • June 2002
            • 2952

            #6
            Jag kör med en Electrolux Direkt Flow Reverse Osmos RO 400. Dyr som sagt men den har fungerat bekymmersfritt iflera år nu.
            Nu används den enbart för akvarievatten men den köptes ursprungligen av min svåger när han bodde i rumänien. Då var användningsområdet dricksvatten och akvarievatten. Har idag två utgångar från mitt kranvatten så att jag lätt kan ställa om från vanligt till osmosvatten. Sedan sommaren förra året har jag bara behövt göra rent filtren en gång.


            kaj.p
            Nordiska Diskus Sällskapet
            Hallandsakvaristerna
            BAK Gcg Maf NCS

            Kommentar

            • jekman
              • October 2002
              • 54

              #7
              urbanandersson: Jag har pratat med dom som tillverkar electroluxfiltren. Dom säger att det är en myt att rent vatten skulle vara skadligt att dricka. dom mineraler som finns i dricksvatten, eller tillochmed mineralvatten är i så små mängder att kroppen inte kan tilgodogöra sig dom.


              Det där tycker jag att du skall kolla upp en gång till. Jag hävdar bestämt att det är t.o.m mycket skadligt för kroppen att enbart dricka osmos/dött/sterilt vatten.

              På mitt senaste fartyg hade vi problem med mineral och saltfiltret och detta var något som maskinisterna tog hand om ganska omgående. Av vad jag förstod hälsoskäl.

              På handelsfartygen har man en apparat som kallas för EVAporator och man har även ett UV-filter som gör då "dött" vatten. För att åstakomma drickbart och ej skadligt vatten kör man vattnet genom ett filter för att få tillbaka några salter och mineraler.

              Jag har inte riktigt tid nu, men om du läser i Sjöfartsverkets kungörelse om dricksvatten på fartyg så står det om hur dricksvattensanläggningen skall se ut ombord. Jag hittar inte just nu något om mineraler och salter (dock om Ph värden och salthalter) men det står att filtrena skall vara godkända utav sjöfartsverket. Jag vet även att när det gäller livsmedel och andra saker som rör sjömannen så hänvisar oftast sjöfartsverket underförstått till livsmedelsverket.

              Jag undrar vad som skiljer en evaporator och en osmosfilter då de som jag har förstått går ut på samma sak; skapa väldigt rent vatten, kanske är det så att evaporatorn skapar "renare" vatten, därför dessa regler.



              mvh
              Jonas
              mvh
              Jonas

              Kommentar

              • Bilbo
                • February 2002
                • 2119

                #8
                Det osmosfilter som jag köpte från aquaritstic.net hade både sedimentfilter och kolfilter förutom själva R/O-delen. Jag har personligen inte använt mitt ännu, men jag måste säga att det verkar inte helt enkelt att ställa in det. Så alla tips mottages tacksamt. Fabrikatet är Aquamedic.

                Bakom varje liten krök döljer sig en purjolök.

                // Magnus
                // Magnus
                Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Har själv kört ett Aqua Medics 150 l/dygn osmosfilter under några år och mina erfarenheter är dessa.

                  "Hur ska dom kopplas in?"
                  Själv körde jag den kontinuerligt och skaffade en koppling som skruvades fast på kallvattenledningen. Vattnet gick sedan igenom osmosfiltret. Spillvattnet drog jag sedan direkt till avloppet, osmosvattnet gick till en 200 liters vattentunna i vars topp jag satte fast ett överrinningsskydd som gick direkt till avloppet. I tunnan hade jag ett pumphuvud som cirkulerade vattnet.
                  Detta arrangemang förutsätter att man har plats för en tunna.
                  Hur man ställer in vattenfördelningen anges tydligt i bruksanvisningen.

                  "Hur mycket service och underhåll behöver dom?"
                  Minimalt - rekommenderar dock att man använder ett sediment- och ett kolfilter för att membranet skall hålla längre (membranet är mycket dyrt). Hur länge de olika delarna håller beror på hur mycket som behöver filtreras bort - jag hade t.ex. mycket mjukt kranvatten och för mig funkade kol- och sedimentfiltren 1-1.5 år, medan membranet funkade ca 3 år. I övrigt skötte det sig själv.

                  "Det finns som ger 150 lit/dygn för samma pris som 40 lit/dygn, Kvalitetsskillnad eller klarar lågflödesfiltret mer skit och kalk?"
                  Det är ingen kvalitetsskillnad på dessa utan mer en kvantitetsskillnad - dvs man skall inte köpa mer än man har behov av.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell








                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • urbanandersson
                    • January 2003
                    • 965

                    #10
                    Hej!

                    Här är lite info om electrolux ro 400:

                    http://www.absolute-water.com/products/ro400/1a.html

                    Om ni kollar prestanda så blir vattnet helt rent och man kan få tre liter i minuten kontinuerligt. Och dessutom rekomenderar electrolux sitt vatten som dricksvatten fastän det är helt rent.
                    Men jag tycker fortfarande att deras maskin är för dyr. Även om den är automatisk och har lång livslängd så kan man köpa 10 akvarie filter för samma pris.

                    Jag hade nog tänkt mig att ha den inkopplad med tryck på hela tiden, och ha en liten hydrofortank i plast på utgången. När tanken är full så stannar processen men man har alltid vattnet i tanken att ta av. Ganska automatiskt och enkelt.

                    Det vattnet jag ska ha i akvariet måste jag nog späda med mitt hårda kranvatten ( Hårdhet 14-21 ).

                    Jag tar gärna emot åsikter och funderingar, för detta är nytt för mig.

                    Urban

                    Kommentar

                    • JE
                      • January 2002
                      • 719

                      #11
                      Rent RO-vatten är livsfarligt att dricka, om Electrolux säger något annat så vet de inte vad de pratar om.
                      De Osmosfilter som tillverkas för dricksvatten är absolut inte samma typ som tillverkas för akvarier eller lab.miljö etc.
                      Deras filter är säkert anpassat att producera rent dricksvatten men definitionen rent kan spänna inom ett stort område. De membran som sitter i en RO-maskin finns i olika kvaliteter beroende på vad och hur mycket man vill ta bort från vattnet.
                      Det membran som sitter i deras maskin tar ex.vis bort nitrat och en del salter men det ger inte ett rent RO-vatten.
                      Och om du har så hög totalhårdhet som 14-21 dgH så lär ditt membran få ganska kort livslängd om du inta avhärdar vattnet före.

                      Mvh Janne
                      http://www.goc.se

                      Kommentar

                      • urbanandersson
                        • January 2003
                        • 965

                        #12
                        Hej!

                        Tusen tack för dina erfarenheter Janne, jag ska låta bli att dricka renat vatten.
                        Jag har fått hem nitrattest och hårdhetstest från hjortgatans zoo i dag. Dessa två tester har jag bara haft i multisticks innan. Nu verkar det som jag inte har så höga halter i alla fall. Om jag kan lita på Hagens test så har jag under 5 i kranen och mellan 5 och 10 i akvariet. Nu ska tilläggas att jag matar massor för grannen svalt fiskarna när jag var och åkte skidor (jag sa: helre för lite än för mycket). Men mina växter växer ca 10 cm/vecka så jag antar att dom rensar vattnet ganska bra.
                        Nu får jag lämna in vattenprov till komunen så jag får ett riktigt svar på nitrathalten för hälsans skull.
                        Akvarievattnet har jag planer på att späda med vatten från min luftavfuktare som jag har i källaren. Jag har totalhårdhet på 14,5 och karbonathårdhet på 10 (enl. mitt nya Hagen test) så 50/50 blir nog lagom. Sen har jag vatten som är helt perfekt till fiskarna.

                        Akvarium är kul när dom är fina och fiskar och växter mår bra.

                        Urban

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          • June 2002
                          • 2952

                          #13
                          " rent RO-vatten är inte drickbart eftersom det saknar alla salter och kommer att torka ur kroppen"

                          Det är väl tvärt om, vätskan vandrar dit salterna finns. Dvs man kan inte dricka saltvatten då den högre saltkoncentrationen i tillfört vatten orsakar utvandring av vatten från våra celler. Med uttorkning som följd.

                          kaj.p
                          Nordiska Diskus Sällskapet
                          Hallandsakvaristerna
                          BAK Gcg Maf NCS

                          Kommentar

                          • Lloyd
                            • June 2008
                            • 1

                            #14
                            Osmos for life

                            Efter vad jag har läst och förstått så verkar det trots allt som att
                            osmosrenat vatten är det bästa för människan enligt ny forskning som hävdar att vattnets primära uppgift är att nå cellerna och inget annat. Mineraler i vattnet anses som helt onödiga då kroppen inte klarar av att ta upp mer än knappa 1% ur dricksvattnet och proppar dessutom bara igen organismen på sikt...

                            Kolla länken nedan och kommentera gärna...

                            Trevlig sommar på er alla förresten

                            http://www.remoteviewing.nu/content/view/69/2/
                            Senast redigerad av Lloyd; 15 June 2008, 14:09.

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Urban - hur mycket vatten skall du ha per dygn? Normalt så klarar du dig med ett akvarie RO men har du mycket kalk i vattnet bör du köra ett litet zeolitfilter före eftersom kalciumet täpper igen membranen på sikt. Zeolitfiltret regenererar du med jämna mellanrum med hjälp av en mättad saltlösning. Låt zeoliten ligga där ett tag så kan den användas igen. Du får byta membran ofta om du har för mycket kalcium i vattnet. RO används nästa som regel i alla saltvattenskar så de som finns på marknaden idag är ganska bra.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...