Mycket skit i filtren nu - varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    Mycket skit i filtren nu - varför?

    - Konstaterar att det blir väldigt mycket skit i mina filter just nu. Finns det ett samband mellan högre temp i akvarier(sommar) med att det produceras mer skit? Kan det vara så att ämnesomsättningen hos fiskar ökar - mer bajs - när vattnet blir varmare? Som sagt...man undrar ju!

    Normalt rengör jag mitt filter i sällskapsakvariet en gång per månad, men nu, en gång i veckan! Det slammar igen fort som bara attan! Samma tendens i alla burkar på min ära.


    Edit! Hoppsan! Fel ställe för denna tråd. Attans!
    Senast redigerad av Klinten; 09 June 2008, 13:13.
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *
  • Metalmaid
    • September 2006
    • 815

    #2
    Växter påverkas av temperatursvängningar i vattnet och säkerligen även fiskar. Troligen även de bakterier som bor i filtret...

    Så jag säger det är inget konstigt iallafall.
    Hare bäst...och simma lugnt
    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
    http://mariahalsoforum.forum24.se/
    http://www.helpdesken.forum24.se/

    Kommentar

    • lucille1
      • October 2006
      • 169

      #3
      lite OT - men hur ofta är normalt att rengöra ett ytterfilter? tänkte at en gång i månaden känns ofta, men du kankse har innerfilter?

      Kommentar

      • Metalmaid
        • September 2006
        • 815

        #4
        Ursprungligen postat av lucille1
        lite OT - men hur ofta är normalt att rengöra ett ytterfilter? tänkte at en gång i månaden känns ofta, men du kankse har innerfilter?
        Har inte ytterfilter, men rengör mitt en gång per vecka nu i värmen var tredje vintertid = powerhead med filtermatta.
        Hare bäst...och simma lugnt
        Besök gärna nått av mina nystartade forum:
        http://mariahalsoforum.forum24.se/
        http://www.helpdesken.forum24.se/

        Kommentar

        • Klinten
          • July 2007
          • 1313

          #5
          - Har innerfilter i alla burkar.
          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Fisk är växelvarma - vilket innebär högre metabolism (ämnesomsättning) vid högre temperatur. Bakterier har också en högre tillväxtpotential i högre temperaturer.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Klinten
              • July 2007
              • 1313

              #7
              Ursprungligen postat av Lasse
              Fisk är växelvarma - vilket innebär högre metabolism (ämnesomsättning) vid högre temperatur. Bakterier har också en högre tillväxtpotential i högre temperaturer.

              MVH Lasse
              - Tackar! Så vill jag att det skall vara - och så är det tydligen ochså! Det förklarar allt
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

              Kommentar

              • LN
                • November 2004
                • 1478

                #8
                Tror tvärt om att du har mer skit i filterna för att du har mindre syre i vattnet o därmed mindre bakterier som sköter nerbrytningen. Med andra ord ju mera syresatt vattnet är ju mera/fortare bryts skiten ner.

                Testa med en oxidator så får du snusfint i byttan
                Larry
                Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                Kommentar

                • Klinten
                  • July 2007
                  • 1313

                  #9
                  Ursprungligen postat av Larry Nilsson
                  Tror tvärt om att du har mer skit i filterna för att du har mindre syre i vattnet o därmed mindre bakterier som sköter nerbrytningen. Med andra ord ju mera syresatt vattnet är ju mera/fortare bryts skiten ner.

                  Testa med en oxidator så får du snusfint i byttan
                  - Men jahaja! Då finns det två sanningar - minst! Intressant! Tror faktiskt du har en poäng där om jag funderar lite. Mitt innerfilter är underdimensionerat för stora akvariet. Därmed en ond cirkel. Filter sätts igen - sämre cirkulation - mindre syre - mer böss - mer i filtret - ännu sämre cirkulation etc etc.

                  Under den svalare årstiden klarat filtret av det hela - men - när tempen nu stigit två grader blir det värre. Skall prova att koppla in stora ytterfiltret igen och se vad som händer ......
                  * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                  Kommentar

                  • LN
                    • November 2004
                    • 1478

                    #10
                    Bra ide Olof att prova med ökad syresättning.

                    Det är det som är så roligt med den här hobbyn, att det ofta finns två eller fler sanningar. Det som funkar i ett akvarium funkar inte alls i ett annat
                    Larry
                    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Skiten i filter och i sand brukar faktiskt mest bestå av bakteriemassa. Näringen till bakterierna kommer från olika håll. Förutom från dött organisk material (det som de flesta tror att skiten i filtren består av) så finns det organiskt material som är osynligt för ögat och "löst" i vattnet. Detta organiska material omvandlas (ihop med andra ämnen) till "filtergegga". Att en oxydator löser problemet beror inte i första hand på att vattnet syresätts utan på att peroxiden utvecklar syreradikaler som på kemisk väg oxiderar organiskt material. Det finns dock ett litet samband mellan "rena" filter och syre och det är att ju mer syre per tidsenhet som tillförs ett filter - desto bättre oxideras (bryts) det organiska materialet på bakteriell väg. Dock skillnaden i syremängd mellan ett vatten på 25 grader (8,26 mg/l) och ett på 28 grader (7,84 mg/l) är dock för liten för att man skall se en skillnad utan vad som avgör där är genomströmningen per timme. Det absolut största fel som görs vad gäller filter är att genomströmningen är för liten. Personligen skulle jag vilja minst ha en genomströmning på 10 gånger akvariets volym genom ett relativt grovt filter, typ den grovporigaste av de blå filtermattorna. Sätt ett Eheim 1200 liters innerfilter i en burk på ca 100 liter och mata den normalt efter storlek (till och med mycket mer än normalt) så får ni se vad jag menar.

                      Jag vill också rätta vad gäller mindre syre ger mindre bakterier - detta är oftast inte sant utan sanningen är att det är tillgången på organiskt kol som begränsar bakteriemängden vad gäller nedbrytarna (observer ej nitrifierarna). Däremot påverkar syrenivån bakteriernas metabolism på så sätt att nedbrytning (oxidering av organiskt material) med hjälp av syre är effektivare och snabbare än en som sker under syrefria och nästan syrefria förhållanden. Om man tittar till syrenivån i ett akvarium så är de stora syrekonsumenterna inte fiskarna utan just bakterierna och ökar deras metabolism så ökar syreförbrukningen. Mina siffror ovan gäller fullt mättat vatten och det är iofs bra att se till att syresättningen är så kraftig som möjligt eftersom det ökar takten av nedbrytning men ökningen är marginell om man inte ser till att få en ordentlig genomströmning i filtret.

                      Min slutsats är fortfarande att den ökade "skitmängden" beror på ökad bakteriemetabolism (och fiskmetabolism) men du kan motverka den genom ettdera en oxydator (kemisk oxidering) eller ökad genomströmning i ditt filter (och rätt filter - hellre ett litet grovporigt filter än ett större. Idealet för mig är ett grovporigt filter av storlek som två filterpatroner till EHEIM´s kraftpaket och ca 1000 liter i timmen genom det) Den ökade genomströmningen medför mer syre per tidsenhet och optimerar den bakteriologiska oxideringen av organisk material (löst som partikelbundet).

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • Gaffel
                        • December 2007
                        • 6200

                        #12
                        Ytterligare en givande dag full av lärdom, bugar för din visdom och suger i mig Lasse..
                        Life's a bitch and then you die..
                        "I might be right handed but im always left-winged"
                        Skriv på!

                        Kommentar

                        • Klinten
                          • July 2007
                          • 1313

                          #13
                          Tackar Lasse!
                          Intressant läsning! Vem hade trott att något skulle vara helt enkelt. Inte jag i varje fall. Men genom att fråga får man oftast veta mycket.
                          * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                          Kommentar

                          • Mick13
                            • May 2008
                            • 1796

                            #14
                            Bockar och bugar för dig Lasse och din otroliga kunskap. Du är även en ypperlig pedagog. Förklar på ett lätt begripligt sätt. EN stor eloge till dig.
                            Senast redigerad av Mick13; 16 June 2008, 23:33.
                            In vino veritas, in aqua sanitas

                            Kommentar

                            Arbetssätt...