Flytt av akvariet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galne-Gurra
    • April 2008
    • 1080

    Flytt av akvariet...

    Skall flytta mitt 325 liters akvarium till ett annat rum under min semester för att bereda plats för större kar i vardagrummet.
    Så jag har lite frågor om bakterier och filter.
    1:hur länge överlever bakteriekulturen i ett avstängt ytterfilter?
    2:om nu tiden för flytten överstiger filterbakteriernas överlevnadstid,skall man då rengöra/byta filtermaterial?
    3:hur länge är aktivt kol i ett ytterfilter aktivt?kan tänka mej att det beror på genomströmad vattenvolym men det kanske finns någon tumregel?
    4:skölja gruset/sanden eller inte?
    5:kommer kanske att kunna spara 50-60 liter av det gamla vattnet,skall jag räkna akvariet som nystartat,även med gammalt vatten och kanske en levande bakteriekultur i ytterfiltret?
    http://web.telia.com/~u22310064/index.html
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Det viktiga är bakteriekulturen i sanden/gruset, så tvätta inte den, det blir lite grumligt förmodligen när du fyller nytt vatten i karet, men det får du ta.
    Ta av locket på filtret och släng i en syresten som bubblar runt vattnet, om det tar lång tid att flytta filtret.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #3
      1 a Först dör eller ändras bakteriekulturren (tar kanske ett dygn eller ett halvt) ej så farligt

      1 b sedan uppstår en anerob miljö med svavelväte.. farligt att sätta i gång igen.. måste sköljas ur med "icke akvarievatten"

      3 Byt kol! är inte speciellt aktivt efter ett par vackor i drift eller tom dagar... beror lit på.

      4 blir lagom sköljd när du öser över sanden / gruset.. när du har gjort detta kan du byta vatten i det nya karet och bli av med lite kringflytande fast det är nog inget problem eftersom det nya är bra mycket större.

      (annars tar filtret detta) ha ej i detta grumliga grus om du redan har fisk i det nya, det kan finnas aneroba fickor... grummel en bra bit ner i gruset har inte samma bakteriekultur och miljö som längre upp..

      5. När du slangar upp (ner) gruset till diverse spänner åker en hel del vatten med ändå eller...?

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        1, du flyttar ju inom samma hus så stoppa ner slangarna från ditt ytterfilter i en halvfull hink och låt det sen va igång hela tiden så är det ointressant hur länge det går att ha avstängt (en halvtimme från akvarie till hink är inga problem)
        3, aktivt kol används i princip bara efter medicinering så stoppa i nåt annat, annars är det kanske aktivt i nån vecka eller 2.
        4, gräv runt ordentligt i botten innan du tömmer karet så blir det lagom rengjort.
        5, Om du håller ytterfiltret vid liv som jag föreslår kan du skippa att spara nåt vatten alls och det kommer iaf inte bli nån nystart, men man kan ju alltid mata lite snålare första veckan bara för att va på säkra sidan.

        Kommentar

        • Galne-Gurra
          • April 2008
          • 1080

          #5
          Bra ide Fuzzop...
          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Tackar och lycka till med flytten, se upp bara så inte slangarna ramlar ur hinken

            Kommentar

            • Galne-Gurra
              • April 2008
              • 1080

              #7
              Ursprungligen postat av Fuzzop
              Tackar och lycka till med flytten, se upp bara så inte slangarna ramlar ur hinken
              Skall tänka på det,har en hink med lock som jag skall borra hål i för filterslangarna.
              Anyway toppenide med hink...
              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

              Kommentar

              Arbetssätt...