svartvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    svartvatten?

    Hej jag hoppas att det finns någon som har lite tid över att hjälpa mej med ett svartvatten akvarium. Jag hade tänkt att ha fjärilsciklider i ett 220l o vill ha det så naturligt som möjligt för dom. Jag vet att dom lever/trivs i svartvatten men har inte den blekaste om hur man gör eller inreder.Tacksam för alla svar.
  • Millmir
    • February 2008
    • 266

    #2
    Det jag använder i mitt svartvattensakvarium för att få det så bra som möjligt är torv i ett av mina två ytterfilter. Dettta ger vattnet en lite "brunaktigt" ton vilket jag åtminstoende tycker ser snyggt ut.
    Sedan så gäller det ju att ha massviss med rötter. Jag skulle gissa på att det är lerbotten i svartbotten men jag tycker ju att det är bättre att ha det bottensubstratet som gör att fiskarna trivs bäst.
    Mvh Calle
    -------------------------------------------------
    720 SA 170 T 54 A

    Kommentar

    • MagArne
      • December 2006
      • 424

      #3
      Rötter och att filtrera genom torv brukar ge vattnet dess bruna te-nyans som är förknippat med svartvatten. Dock avtar färgen vartefter torv och rötter urlakas.
      Det finns även vattentillsatser för att få den bruna färgen.

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        jag kör med torv och rötter som redan tidigare personer sagt. jag brukar byta ut torven efter några månader när den lakas ur. sen har jag sand och lite växter i..
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Varför anser du att det är en svartvattensart? Jag trodde den levde i klarvatten. Men jag kan ha fel.

          Kommentar

          • sucksdorff
            • December 2006
            • 239

            #6
            Jätte-tack för alla svar, nu blir det till att köpa torv och fler rötter.Det var faktiskt zoo personalen som sade att dom lever i svartvatten så därför trodde jag det, men dom kanske hade fel, dom hade ju förvisso dom i affären i "vanligt" akvarie men det trodde jag var för att det var lättast så. Men om det nu är svartvatten dom trivs bäst i hur gör man då med växter, trivs dom i såpass mörk miljö?

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              Thorbjörn Hongslo samlade fjärilcichlider i Colombia/Venezuela 1975 eller 1976. Jag frågade hur dom levde. Han hade bara hittat dem i klarvatten, inte svartvatten. Men det betyder ju inte att dom inte finns även i svartvatten. Men jag kan inte hitta ett enda belägg.

              Kommentar

              • JEK
                • March 2007
                • 1467

                #8
                Erik har rätt - fjärilcikliden är inte en svartvattensfisk. De lever i så kallade llanos, klarvattensbäckar på savannen. Finns faktiskt riktigt mycket växter där de lever.
                Om du kan ha växter i ett svartvattenkar beror på vilka växter det är, hur svart vattnet är och hur mycket ljus du har så det är lite svårt att svara på.
                Mvh.
                Johan - akvarielös!

                Kommentar

                • sucksdorff
                  • December 2006
                  • 239

                  #9
                  Så med andra ord behöver jag inte ha svartvatten för att få fjärilscikliden att trivas bra?

                  Kommentar

                  • Stoffe.B
                    • November 2007
                    • 459

                    #10
                    Ursprungligen postat av sucksdorff
                    Så med andra ord behöver jag inte ha svartvatten för att få fjärilscikliden att trivas bra?
                    Det tror jag inte. Eftersom min fjärilsciklid trivs(verkar så iaf) väldans bra i mitt "klarvatten"akvarium, så behöver du nog inte ha svartvatten. Men man kan ju alltid testa
                    54L ---------
                    222L

                    Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                    Kommentar

                    • JEK
                      • March 2007
                      • 1467

                      #11
                      Ursprungligen postat av sucksdorff
                      Så med andra ord behöver jag inte ha svartvatten för att få fjärilscikliden att trivas bra?
                      Precis. Men dom föredrar ett lågt pH.
                      Mvh.
                      Johan - akvarielös!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13132

                        #12
                        Ursprungligen postat av sucksdorff
                        Så med andra ord behöver jag inte ha svartvatten för att få fjärilscikliden att trivas bra?
                        fast svartvattnet ger fjärilen dämpad belysning och ett lågt ph som den helst vill ha
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • JEK
                          • March 2007
                          • 1467

                          #13
                          Lite bilder på fjärilscichlidens naturliga miljö: http://mikofish.com/gpage47.html
                          Mvh.
                          Johan - akvarielös!

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13132

                            #14
                            jösses vilka roliga filmer att se tack för dem kjaer
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • JEK
                              • March 2007
                              • 1467

                              #15
                              Ja, det är mycket kul at se fiskarnas naturliga miljö. Tror det finns lite fler bilder på www.fishfromvenezuela.com
                              Mvh.
                              Johan - akvarielös!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...