Knall grönt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenny-penny
    • February 2008
    • 27

    Knall grönt vatten?

    Hej!

    Kom hem till mina föräldrar igår och fick till min förfäran se att akvariet har knall grönt vatten, vad kan detta bero på? Jag frågade mamma när hon bytte vatten senast och det var förra helgen och att det blev grönt efter bara någon dag igen. Vad ska hon göra?

    /Jenny
  • ciklidcollector
    • April 2008
    • 1111

    #2
    Troligtvis är det grönalger eller såkallade svävalger.
    Finns två alternativ som jag ser det.
    Algo-sol eller algo clear för damm.
    Köpa filter med uvc.
    Står akvariet i direkt solljus så bör det flyttas.
    Byt gärna vatten igen och 50%.
    Tillsätt nitrivec enligt dosering.
    -=Amatörbiologen=-
    Amerikanska Ciklider

    Kommentar

    • Faltaren
      • July 2005
      • 1453

      #3
      Låter som filtret är kass och att ni matar för mycket, står det i solljus?

      Speciellt solen kan vara orsaken
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Alger i vattnet är som växter dvs de producerar syre... Därimot får de inte dö för mycket alger för då förbrukas syre.. så halten kan hållas ner lite genom att byta lite vatten... typ 30 % i veckan men detta löser ej grundproblemet..

        Det skall finnas ett "läs det här först" på forumet någonstans där olika algproblem beskrivs.. enda jag vet är att ett UV filter kan hjälpa i ditt fall men kolla till närings och ljusbalansen i din tank först, detta är väldigt viktigt.

        Men som sagt, det skall verkligen till mängder av alger innan det kan bli farligt..

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Total mörkläggning i ett par dagar tar hand om grönvatten. UV-filter är en mer teknisk lösning.
          Orsaken är höga näringsnivåer & ljus plus att "lämpligt" växtplankton kommit in i akvariet.

          Det är som sagts inte farligt, fast inte vackert heller.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • jenny-penny
            • February 2008
            • 27

            #6
            Jag tror att det är solljuset, för vi har aldrig haft detta förr i akvariet vi hade när jag var liten, detta är ett nytt så pumpen är inte kass. vi testar att sätta nån form av film på fönstret så får vi se om det hjälper...

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Som Azur skriver är svävaralger ett symptom på ett problem och precis som Xul redan skrivit förbrukar stora mängder alger även stora mängder syre, levande som döda.

              För sex månader sedan lärde jag mig den hårda vägen hur illa det verkligen kan gå vid en kombination av svävaralger och hög last och Bluesboy här på forumet lyckades få mig att förstå processerna kring denitrifieringen, att snabba algblommningar kan vara ett tecken på ammoniumspikar vilket friska växter och en bra filterbakterietillväxt normalt ska bryta ned.

              Kontrollera så att det inte ligger en massa döda växtdelar och andra saker i akvariet som slukar syre, kontrollera fiskarnas andning och att akvariet har hög cirkulation, speciellt ytvattnet behöver röra på sig för att den omgivande luften skall tillföra syre till akvarievattnet, ta det lugnt med vattenbytena, fortsätt som vanligt och försök istället att återupprätta balansen i akvariet.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Ursprungligen postat av jenny-penny
                Jag tror att det är solljuset, för vi har aldrig haft detta förr i akvariet vi hade när jag var liten, detta är ett nytt så pumpen är inte kass. vi testar att sätta nån form av film på fönstret så får vi se om det hjälper...
                Solljuset är definitivt något som triggar GW.

                Eliminera:
                Se till så att 0H solljus kan lysa på ditt kar igen.
                Åtgärda:
                Total mörkläggning i 5 dagar eller ett par 80% VB. Det är två gratis metoder som fungerar om akvariet varit utsatt för solljus.

                Kommentar

                Arbetssätt...