Små vita maskar i vattnet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Galne-Gurra
    • April 2008
    • 1080

    Små vita maskar i vattnet...

    Upptäckte idag små vita levande maskar(6-8st) i akvariet,dom är ca:2-3 mm långa väldigt smala och simmar ryckigt.
    Kunde inte studera dom så noga då mina små påfåglar åt upp dom,har inte sett sådana tidigare.
    Har även fått en konstig vit beläggning i slangarna till ytterfiltret,om jag trycker ihop slangen till utblåset och sedan släpper trycket,så lossnar det vita flagor som hamnar i akvariet.
    Tidigare när jag hade akvarium så fick jag rensa slangarna från alger,men det här ser inte ut som alger.
    Så vad kan det vara som orsakar dessa brydderier?

    Akvarium: Dalazooline 325 liter
    Innevånare:4st papegojciklider och 3st små påfågelsciklider plus några malar.
    Vattentemp:26-27
    Vattenvärden:bra enligt stickor
    Mat:flingfoder,räkor,daggmask,fiskbullar och mygglarver
    Ytterfilter: Sicce 1000lh med keramiska makaroner,aktivt kol och filtervadd.
    Byter ca: 40-50 liter vatten varje vecka.
    Senast redigerad av Galne-Gurra; 29 May 2008, 22:14.
    http://web.telia.com/~u22310064/index.html
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Slangarna får avlagringar som inte är någon fara och heller ingenting som går att undvika. Du kan ta bort det genom en viska som du drar genom slangen om du stör dig på det.
    De vita maskarna är troligen Nematoder och heller ingenting som är farligt för fiskarna och dra ner på matningen lite så försvinner de.
    Ett bra foder annars, som du såg.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Galne-Gurra
      • April 2008
      • 1080

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Slangarna får avlagringar som inte är någon fara och heller ingenting som går att undvika. Du kan ta bort det genom en viska som du drar genom slangen om du stör dig på det.
      De vita maskarna är troligen Nematoder och heller ingenting som är farligt för fiskarna och dra ner på matningen lite så försvinner de.
      Ett bra foder annars, som du såg.
      Ok,men var bildas dom där nematoderna någonstans,är det i akvariet eller i ytterfiltret?
      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Inte en aning, kanske på båda ställena???
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Galne-Gurra
          • April 2008
          • 1080

          #5
          Blev lite fundersam eftersom jag kör med ytvattenrenare,kanske foderrester(flingfoder) hamnar i filtret via ytvattenrenaren och ger upphov till nematoderna?
          Tackar för svaren,skall dra ner på fodergivorna.
          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Äsch- Nematoder kan bildas i sanden och finnas på växterna. Dessa är vanliga i naturen och kommer förr eller senare till varje form av jord, sand , växt vattenblandning. De är utmärkt föda till fisken och helt ofarliga! Det finns mängder av mikroskopiska nematoder i ditt akvarium som du aldrig ser. Jag har kollat in blad från ett inkört akvarium i mikroskop en gång. Man kan säga att det myllrade av liv!
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            Arbetssätt...