vattnet luktade mycket äckligt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • reniqi
    • May 2008
    • 1

    vattnet luktade mycket äckligt!

    Jag har ett gäng malawiciklider där 4 stycken har dött under en mycket kort tid. Än så länge är det bara de minsta fiskarna som dött. När jag upptäckte att de legat någon dag (de låg lite gömda) bytte jag genast vatten och rengjorde filtret.
    De fiskar som nu är kvar håller sig nere vid botten plus att några är mycket stilla och ser inte ut att må bra. Har även ancistrus som beter sig helt normalt. Malawicikliderna har dock matlust.
    Vattent luktade ganska äckligt när jag bytte det, har det aldrig gjort förtut. Jag har haft mycket bra vattenkvallité och fått många yngel samt växter som trivst väl men skaffade hygrophila difformis för en tid sedan som har växt som bara den, har varit tvungen att rensa vid varje vattenbyte. Dessa har gjort så att ljusinsläppet varit lite dåligt till och från, kan detta vara en orsak?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    På vilket sätt luktade vattnet illa?
    Luktade det ruttet kött? I så fall kan det ligga en död fisk nånstans, eller du kan ha övermatat.
    Luktade det prutt, "äggmök"? I så fall kan du ha svavelväte-bildning nere i botten; det får man om man har mycket organiskt material och ganska lågt pH. Att slamsuga botten hjälper.
    Luktade det kemiskt och stickande, litegrann som ammoniak? I så fall är det ammoniak/nitrit-problem. Normalt får man bara det i nystartade akvarier, men t.ex. medicinering kan döda filterbakterier så man får det även i etablerade akvarier. Vattenbyten, lite salt i vattnet, och väntan medan bakterierna växer tillbaka är då lösningen.

    Hygrophilan är i alla händelser knappast orsaken.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • mayday
      • November 2005
      • 2085

      #3
      kör ner hela armen i vattnet .. sticker de så har du amoniak nitit
      ______________________________________________

      "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

      Kommentar

      Arbetssätt...