inkörning...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • durgnas
    • June 2007
    • 232

    inkörning...

    jag har beställt ett 375liters akvarie som kommer snart. Jag har tänkt att släppa i 9st rödmunstetror och en gibbiceps på ca 15 cm som går i mitt nuvarande akvarie för att få akvariet inkört. Är detta för mycket? har senare tänkt att ha guldsöm och salvini i akvariet, kan jag efter ca 2 mån slänga i 5 yngel av varje eller blir detta för mycket på en gång?
  • eriksson-5
    • July 2007
    • 134

    #2
    jag har 5 rödmunstetror och dom är fina... har haft dom i ett år nu... och dom ser lika friska ut nu som när jag köpte dom om inte bättre... men mina rödmunstetror har tålt det mesta...
    min zoonen:
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=1477081

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Har lite av en liknande fråga, så jag snor tråden lite, om det går bra ^^ Jag tänkte köra in mitt 350 Liters med 10 st neontetror, går det bra?

      Kommentar

      • patriksg
        • May 2007
        • 1705

        #4
        Ett kar blir ju inte riktigt inkört förräns det kommer fisk i det. En sak ni kan göra om ni har fler kar är att krama ut ett gammalt filter i det, så kommer det med lite goa bakterier, annars kan ni säkert få lite i någon butik.

        10 neoner är bra, mata sparsamt bara.

        Ett kar med fisk i brukar vara inkört efter 1-2 månader
        Mvh Patrik

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13132

          #5
          Ursprungligen postat av durgnas
          jag har beställt ett 375liters akvarie som kommer snart. Jag har tänkt att släppa i 9st rödmunstetror och en gibbiceps på ca 15 cm som går i mitt nuvarande akvarie för att få akvariet inkört. Är detta för mycket? har senare tänkt att ha guldsöm och salvini i akvariet, kan jag efter ca 2 mån slänga i 5 yngel av varje eller blir detta för mycket på en gång?
          inga problem så länge du håller koll på mängden mat du ger dem!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • eriksson-5
            • July 2007
            • 134

            #6
            håller med åheim...
            min zoonen:
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=1477081

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Ursprungligen postat av johanski
              Har lite av en liknande fråga, så jag snor tråden lite, om det går bra ^^ Jag tänkte köra in mitt 350 Liters med 10 st neontetror, går det bra?

              Om du har läst några trådar här så kan jag säga att 10 neontetror är lite av "underkill" Jag skulle ha skaffat 30 st med en gång (och fortfarande helt kunna ignorera nitrit / ammonium problematiken vilket är skönt)

              Skaffa du 30 st och ha bara dessa första månaden, mata sparsamt

              Och du kan skippa att mäta nitritm tillsätta nitrivek + salt osv.. bekvämt igentligen men det brukar ju klia lite (du vill ha fler fiskar)

              (så länge du inte matar för akvarie botten dvs....)

              Ta inte illa upp, jag förstår att du kanske skämtade...med 10 neontetror i 350 L

              Tycker att stimfiskar skall vara lite fler.. 10 st är ju ingen ting.
              Senast redigerad av Xul; 27 May 2008, 14:09.

              Kommentar

              • durgnas
                • June 2007
                • 232

                #8
                men om det står med dessa fiskar i ca 2 månader så kan jag köra på som vanligt och mata normalt utan problem när de andra fiskarna kommer i eller?

                Kommentar

                • Grodlund
                  • January 2008
                  • 560

                  #9
                  Krama ur filtermatrialet från ditt gamla akvarium i det nya.
                  Ta lite bottensubtrat från det gamla
                  Ta ett par liter akvarivatten frå de gamla.
                  Tilsätt nitrivec och mata sparsamt.

                  Borde ge dig en rejäl kickstart på bioprocessen

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    JA, även i ditt fall, du har lagom med fisk.

                    1. mata måttligt
                    2. Byt vatten varje månad 30 % eller vad du hade tänkt göra även i fortsättningen.
                    3. ev växtgödning till nytillsatt vatten

                    (och efter två månader har du en fungerande bakterieflora)

                    När du sätter till de andra skall du dock inte öka (om det typ är en dubblering) på maten från dag ett utan låt det ta en vecka.

                    Vad gäller gubbiceps vet jag ingen ting om. Alla fiskar kan man inte mata en gång om dan (vissa börjar finna alternativ föda )

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Visst är tanken att flytta tetrorna innan dom cikliderna kommer i akvariet?
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • durgnas
                        • June 2007
                        • 232

                        #12
                        ja det är min tanke...dem blir bara inkörningsfiskar sen får dom flytta till en kompis.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...