En fundering!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • masse_86
    • January 2003
    • 301

    En fundering!

    Jag funderade lite på vattenbyten och vattnet i akvariet i största allmänhet.

    Vad skulle det behövas för att man aldrig ska behöva byta vatten?
    Hur skulle man lösa det?

    Hoppas ni förstår min fråga!

    If you want to change the world, look within!!!
    //Masse
    Det mesta går att fixa själv!!!
    //Masse
  • acc
    • March 2003
    • 470

    #2
    Går inte att lösa, så länge du har fiskar i karet.

    Mvh
    Acc

    Kommentar

    • masse_86
      • January 2003
      • 301

      #3
      Vad är det som behövs ta bort, NO3,NH4?

      If you want to change the world, look within!!!
      //Masse
      Det mesta går att fixa själv!!!
      //Masse

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Vad skulle det behövas för att man aldrig ska behöva byta vatten?
        Hur skulle man lösa det?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Att man kan avlägsna främst nitrat och fosfat. Det går att göra - jag vet saltvattensakvarister som i princip aldrig byter vatten, bara fyller på avdunstat - men sötvatten är så billigt så det är knappt lönt. Du kommer troligen också att få dosera bikarbonat eller kalciumhydroxid för att hålla pH och hårdhet konstant.

        Att få till denitrifieringen är inte helt lätt, fast det kan säkert ordnas om man ger sig f-n på det, men det är nog helt enkelt lättare att bara göra ett vattenbyte...
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • masse_86
          • January 2003
          • 301

          #5
          Jo, det är det, men det hade varit ett roligt projekt att få ett akvarium att bli "självskötande"

          If you want to change the world, look within!!!
          //Masse
          Det mesta går att fixa själv!!!
          //Masse

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Det finns ju växtakvarier där man tillsätter extra nitrat. Så med begränsat med fiskar och mycket växter så funkar det säkert.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • pappa-jonas
              • March 2003
              • 91

              #7
              Hej !

              Det finns tydligen något som kallas för konstharts som
              används i samband med fotofilm eller liknande. Tydligen ska detta binda nitriter och andra föroreningar. Jag vet en som använde detta på prov i ett 300 liters. Jag vet inte mängden , men han hade detta i sin pump och verkanstiden på detta hade varit 1år. Eftersom jag inte är kemist så vet jag inte hur det kan lyckas , men det gör det.

              MVH Jonas
              " Aldrig husvagn "

              Kommentar

              Arbetssätt...