vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nile
    • March 2008
    • 85

    vattenvärden

    Då jag inte fått något svar i nybörjar tråden så försöker jag här...

    Nu har jag tagit lite tester i mitt 150l akvarium och funderar om dessa värden är bra:

    Akvariet har varit igång med fisk i 4 veckor idag.
    Nitrit=0
    Nitraten = nästan 1
    pH= ca7,7
    KH=7

    Är dessa bra värden?????
    Testen jag använder mig av är tetra och jbl dropptest, så dessa borde vara tillförlitliga.
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Ja, fast ph beror ju lite vad du har för fisk.

    Kommentar

    • nile
      • March 2008
      • 85

      #3
      just nu har jag fiskar som klarar pH upp till 8, men vill köpa en sort som vill ha max 7,5. Hur gör man om man vill sänka pH?
      Hur mycket ska Nitratvärdet ligga på? Det ska väll vara högre än knappt 1?

      Kommentar

      • nile
        • March 2008
        • 85

        #4
        ingen som vet det??

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Om akvariet är nytt skall du vänta lite ty pH kan gå ner ett par tiondelar när det är inkört..

          pH är också olika över dygnet pga växter och fiskarnas andning (koldioxiden i vattnet bildar kolsyra)

          Undvik kalkhaltiga stenar, snäckor och sandsten ty dessa buffrar pH uppåt litegrann..

          Om nitrat är 1 mg/L är det lite lågt om du har växter men fiskarna bryr sig knappast

          Kommentar

          • LN
            • November 2004
            • 1478

            #6
            Nitrat halten kan vara 0-50 helt utan problem för fiskar.
            Men däremot så har växterna ett behov av nitrat så att mellan 5-50 nånstans så mår alla akvarieinnevånare prima.
            Över 50 så byt vatten. Om värdet är under 5 stödmata växterna med PMDD och då framförallt KNO3.
            Larry
            Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

            Kommentar

            • LN
              • November 2004
              • 1478

              #7
              Så om två månader när du har lärt dig hur ditt vatten funkar under just dina förhållanden så kan du lägga ner ph,nitrit samt kh nätningarna o bara mäta nitrat var annan vecka o hålla det mellan 5-50 då har du kommit längre än hälften av alla akvarister
              Larry
              Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
              http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

              Kommentar

              • nile
                • March 2008
                • 85

                #8
                Aha detta låter ju bra. Då kör jag på och väntar på att pH sänker sig lite om ett tag.

                Jag har precis börjat med pmdd och ec och kommer snart få bättre ljus. Jag har inga konstiga stenar, snäckor eller sådant utan flera rötter.

                Tackar så mycket för råden, är ny inom det här så man har inte så mycket koll ännu, men nu känns det som att jag har läget under kontroll...än så länge iaf :P

                Kommentar

                • LN
                  • November 2004
                  • 1478

                  #9
                  Låter kanoners att du vill testa pmdd.
                  Det är lite testande o trixande i början med växtgödningen. Men den tiden spar du tiofalt om du får dina växter att trivas. Då kommer ditt vatten att bli ännu lättare att sköta o dina fiskar kommer därigenom oxå att trivas bättre. Vilket i sin tur är mycke viktigare vid lek än t.e.x ph värdet.

                  Jovisst det finns fisk vars rom kräver vissa förhållanden för att kläckas men det är få arter och om så är fallet så ser du det ganska snart för att då ger just den firren ingen avkomma
                  Larry
                  Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                  http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                  Kommentar

                  • nile
                    • March 2008
                    • 85

                    #10
                    Nu har jag kollat mina värden på vattnet igen, nu har akvariet varit i gång i 5 veckor och 4 dagar med fisk i.

                    pH=7,5
                    KH=6
                    NO2=0
                    NO3=ca 20

                    KH har sjunkit från 7 till 6, gör det något?
                    Hur mycket får NO3 värdet vara uppe i innan man ska göra vattenbyte?

                    Kommentar

                    • nile
                      • March 2008
                      • 85

                      #11
                      En liten fråga till... när NO3 värdet stiger, sjunker då pH värdet?

                      Kommentar

                      • Xul
                        • January 2007
                        • 709

                        #12
                        Så enkelt är det inte riktigt....

                        Därimot varje gång du byter lite vatten tex 20 % så kommer pH att gå upp lite och Nitrat ner.. Men det beror på ren utspädning...

                        Vad som kan bli utarmat om du inte byter och inte har vissa mineralhaltiga stenar är KH..

                        Men om du bara byter det allra minsta (10 %) varje vecka eller månad kommer du inte ha problem... allt över KH 3 är OK.... går hårdheten under 1 skall du se upp för pH fall. vattnet blir instabilt och känsligt.

                        pH kan då plötsligt störta under en natt och mer eller mindre döda nitrifikationen..

                        Detta ger nitrit och ammonium och kan bilda "kyrkogård" I akvariet

                        Är speciellt farligt om du har hög mat (dvs fisk) belastning
                        Senast redigerad av Xul; 04 June 2008, 09:59.

                        Kommentar

                        • nile
                          • March 2008
                          • 85

                          #13
                          ok då vet jag då är det enda att göra att hålla koll på så att KH inte blir för lågt bara

                          Kommentar

                          • Xul
                            • January 2007
                            • 709

                            #14
                            Byter du minst 10 % i månaden är det normalt inget problem(för ditt färsk vatten höll runt 6 eller hur). är det regnvatten är det en annan femma

                            De flesta här byter mer vatten.....

                            Men det är klart det kan vara kul att veta.........fast det hjälper ju inte....

                            Men du behöver ju inte mäta varje vecka direkt..... varje månad kan vara lagom som "studie" syfte....
                            Senast redigerad av Xul; 04 June 2008, 13:16.

                            Kommentar

                            • nile
                              • March 2008
                              • 85

                              #15
                              Jag byter 25 % i gång per vecka med färskvatten.
                              Tack för svaren.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...