Oljigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liijoh
    • January 2007
    • 29

    Oljigt vatten

    Har plötsligt fått oljigt vatten på ytan och några fiskar dött på kort tid, fiskarna som finns "andas" häftigt.
    Akvariet är 240 liter, har bytt en del vatten och det är lite bättre.

    Det som är avvikande är att vi tidigare använt AquaSafe och nu fanns bara Sera aquatan att köpa (använde denna i lördags). Hon i affären sa att den senare var mycket bättre och drygare. Kan detta vara anledningen??

    Tacksam för tips mm.
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Den "oljiga ytan" torde vara protein från matning och kan ibland uppstå pga dålig ytcirkulation kombinerad med lite för hög utfodring.

    Du beskriver att fiskarna andas häftigt, kan du se vilken färg det är på deras gälar?
    Mörkbrun=ammoniak Röd=nitrit.

    Tillsätt 2 1/2 matsked ektozon eller jodfritt salt (15ml/100 liter akvarievatten) i omk 1 liter akvarievatten och lös upp det innan du tillsätter det i akvariet.

    Kontrollera så akvariet har hög ytcirkulation och kontrollera temperaturen, sänk den gärna om du kan.

    Du skriver ingenting om era vattenvärden, att ni har egen brunn eller annat så nu antar jag, måhända felaktigt att ni köpte er första flaska med vattenberedningsmedel eftersom den medföljde i ett startpaket eller att någon i en djuraffär rekommenderade detta.

    Om ni inte har förhöjda värden av tungmetaller eller klor i det vatten som ni använder för era fiskar så föreslår jag att ni struntar i aquasafe/aquatan och endast tillsätter ex nitrivec som innehåller de bakterier som sköter nedbrytningen av den ammoniak som uppstår av fiskexkrementer och överbliven mat som sjunkit till botten vid era vattenbyten, mata sparsamt och köp ett dropptest för nitrit.

    Vad har ni för temperatur, vilka fiskar finns och hur många, vad matas fiskarna med och hur mycket, vilket märke och modell på filter använder ni, vilken typ av inredning i form av rötter odyl finns samt vilken typ av belysning och vilka växter har akvariet?

    Attans nu somnade jag brevid grabben efter sagoläsningen igen men jag tror att jag fick med alla dom viktiga frågorna här utom möjligen hur länge akvariet varit igång med de fiskar som finns nu samt om det är någon speciell förändring som ni gjort med akvariet precis innan det började gå fel?
    Senast redigerad av Gaffel; 23 May 2008, 04:14.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • liijoh
      • January 2007
      • 29

      #3
      Tack för hjälpen! Men har löst problemet, det var pumpen som behövdes rengöras och troligtvis pga för hög utfodring. Har haft detta akvarium i ca 1 år och inte haft några liknade problem tidigare eller i tidigare akvarier.

      Kommentar

      Arbetssätt...