Tror det är nåt skumt med vattnet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JEK
    • March 2007
    • 1467

    Tror det är nåt skumt med vattnet...

    Hej!

    Har haft några mystiska dödfall i båda mina akvarier och fiskarna andas för snabbt.
    Räkorna jag har i mitt lilla kar blir inte heller dräktiga (kallas det så?) så nåt måste ju vara fel.

    Alla vattenvärden som jag vet/har testat (pH, KH, GH, nitrit, nitrat, ammoniak) är precis som dom ska vara.

    I det stora karet har jag mycket rötter och några naturstenar, men det kan inte heller vara det som är problemet eftersom jag är vet att dekorationsmaterialerna i det lilla karet är ofarliga och jag har som sagt också problemer med det karet.

    Tror inte heller det kan vara syrebrist eftersom mitt 325 liters har bra ytcirkulation och det lilla har massor av växter som syresätter vattnet. Desutom söker sig väl fiskarna upp till ytan vid syrebrist och det gör mina inte.

    Så det måste väl vara vattnet där jag bor som det är fel på... Får vatten från en kallkälla. Vi har skickat in ett prov och det är ok som dricksvatten, men det kan väl vara giftigt för fiskar ändå...

    Är enda lösningen att köpa ett osmos filter? Och vilken skulle ni rekommandera isf?
    Mvh.
    Johan - akvarielös!
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

    #2
    har du testat med dropptest eller Stickor?
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

    Kommentar

    • JEK
      • March 2007
      • 1467

      #3
      Dropptest
      Mvh.
      Johan - akvarielös!

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Var bor du och vad har du för temperatur?
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • JEK
          • March 2007
          • 1467

          #5
          Bor i härjedalen. Temperaturen är 25 grader i det lilla och 26 i det stora.
          Mvh.
          Johan - akvarielös!

          Kommentar

          • LN
            • November 2004
            • 1478

            #6
            Riktigt tradigt när sånt händer.Kan vara vad som helst, men troligen är det någe i vattnet som fräter på slemhinnorna. Det som har gått in i fisken är inge att göra nått åt men du kan hjälpa fisken på traven genom att ändra det osmotiska trycket genom att salta karen. Har du Axalsalttabletter (Granngården 25kg/70-90 SEK) så pluppa i 3 tabletter/100 liter bytt vatten. Dina växter kan bli lite ledsna men då minskar du bara med en tablett. Har själv växter i mina byttor o dom far inte illa av den låga dosen.

            Vidare kan du ha något i akvarierna som förbrukar mycke syre (flämtningarna kan vara ett tecken på det). Testa att köra med en diffusor några dagar o se om det gör någon skillnad på andningen/utfärgningen/matglädjen.

            Funkar inget av ovanstående så hade jag testat men RO vatten i någon vecka. tänk på att salta RO-vattnet lite grann (ledningsförmågan blir nämnligen 0)

            Funkar inte det så har du med all säkerhet någon sjukdom i dina byttor. Men testa de tre första tipsen först. Börja medicinera på chans är inge kul o kan mycke väl förvärra situationen.
            Larry
            Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
            http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

            Kommentar

            • JEK
              • March 2007
              • 1467

              #7
              Tack för svaret Larry! Jag tror jag testar att öka cirkulationen till att börja med.
              Det konstiga är att dom visar normalt beteende förutom att dom andas snabbt. Dom äter och är aktiva och har fina färger.
              Mvh.
              Johan - akvarielös!

              Kommentar

              • oskarwallin
                • February 2008
                • 1080

                #8
                Flytta upp Utloppet från pumpen lite så du hör att det porlar litegranna då borde du få i bra med syre...
                60,58 liter
                **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                Kommentar

                • LN
                  • November 2004
                  • 1478

                  #9
                  Egentligen så så så kan man försöka med att rikta utblåset snett uppåt o placera pumphuvudet 1 dm under vattenytan. Så att man fårigång tumling av akvarievattnet.
                  Jo det låter lite flummigt men om man lyckas så bildas det en strömning strax över bottenmaterialet. Uppe vid ytan är det säkert tillräckligt med syre men det är på botten syrebristen uppstår eftersom det är där skiten finns och därmed de aeroba bakterierna förbrukar syre i nitrifikationsprocessen.
                  Funkar inte den processen så får man dom symtomen du beskriver.
                  Larry
                  Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                  http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                  Kommentar

                  • LN
                    • November 2004
                    • 1478

                    #10
                    Pilla ett tag och sen kan du prova om du lyckats genom att smula sönder lite flingfoder.
                    Är det optimalt så ska fodret "studsa" liksom på botten o åka i sidled.

                    En kul detalj kan vara att det behövs mycket mindre pumpvolym än man kan tro.
                    Senast redigerad av LN; 22 May 2008, 09:03.
                    Larry
                    Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                    http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                    Kommentar

                    • JEK
                      • March 2007
                      • 1467

                      #11
                      Har placerat en fluval 2+ I 27 liters karet och ett vitakraft innerfilter i 325 liter karet. Det är bra cirkulation vid botten i karen nu. Får se om det hjälper, men jag tvivlar på att det är problemet...
                      Mvh.
                      Johan - akvarielös!

                      Kommentar

                      • LN
                        • November 2004
                        • 1478

                        #12
                        Ja jo visst men du har iallafall börjat i rätt ände med att hjälpa fisken ta upp syre.
                        Låt gå så o inom ett dygn så ska andhämtningen ha minskat.
                        Larry
                        Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
                        http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

                        Kommentar

                        • oskarwallin
                          • February 2008
                          • 1080

                          #13
                          det är liksom en del av felsökningen, att elimenera tex syrebrist.. om det inte är de så är det något annat..
                          60,58 liter
                          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                          Kommentar

                          • JEK
                            • March 2007
                            • 1467

                            #14
                            *Suck* Idag har L134´an blivit jättedålig och ligger i ett hörn och hyperventilerar. Frusterande att fiskarna dör när man inte riktigt vet varför och alla vanliga vattenvärden är perfekta.

                            Tror jag skaffar ett osmosfilter och gör en omläggning. Inredningen är ändå inget vidare snygg. Och 27 liters karet har jag tänkt sälja och byta mot ett större Hi-tech växtkar.
                            Senast redigerad av JEK; 22 May 2008, 22:21.
                            Mvh.
                            Johan - akvarielös!

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Det du bör göra här och nu om du inte redan gjort det är att lösa upp drygt 3 matskedar havssalt, flingsalt i en liter gammalt akvarievatten och tillsätta akvariet.
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...