räkor och sumpgas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    räkor och sumpgas


    Tänkte kila ner och köpa lite amano till den lilla växtbaljan jag kör CO2 i, passade på att slamsuga lite minimulm som lagt sig när jag såg en stor bubbla frigöra sig från bottensubstratet.

    Tryckte ner slamsugen i substratet(5cm i framkant och 15cm tjockt i bakkant, släntat upp mot baksidan) och ett kompakt moln med bös drog upp genom slangen samtidigt som botten började bubbla friskt både här och där.. vill inte testa med en tändare men det troliga är väl att jag fått sumpgas?

    Burken har ju stått oanvänd med svagt cirkulerande vatten och en tät massa av friska gröna trådalger från botten upp till ytan i direkt solsken i runt 6 månader som motsvarade en tennisboll i massa när jag tillslut rensade allt och slängde i mäskreaktorn förra veckan, typ 50% vattenbyte och ingenting annat.. Kan jag slamsuga rubbet eller ska jag köra på en heltömmning och rengöring eftersom jag fn bara har kanelbulle snäckor i karet?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Sumpgasen i sig är inte farlig, problemet är nog snarare vad du har för pH i den burken när du får sumpgasbildning.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Tack Azur,
      lite dumt att jag inte kontrollerade akvariets pH värde men glaset hade i alla fall inte börjat etsas..

      Tömde ut rubbet, tog ur gruset och rengjorde minutsiöst.

      Byggde om filtret och tog bort "syrestenen" och kör ut gasen direkt i "vortex-reaktorn."

      Med 40 liter 12 gradigt tokkarbonatiserat vatten och nyplanterade växter med trippel pmdd gödning och dubbla philips 11W 830 med reflektorer(hittade inget annat som passade med så kort varsel) har nu akvariet stått och brassat ut överskottssyre i 7 timmar, det ska bli intressant att se vad som händer i morgon när belysningen går igång..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      Arbetssätt...