nitritförgiftning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sara89
    • March 2008
    • 21

    nitritförgiftning?

    Det var inte längesen jag skrev sist att mina fiskar inte mår bra men nu har dett gått utför rejält!! 4 fiskar har nu dött på mindre än en vecka och ingen av de som fortfarande lever ser speciellt pigga ut. Kan det vara nitriförgiftning som är anledningen? Jag gjorde nyss ett vattenbyte på kanske 40% av vattnet. Symptomen jag sett på fiskarna är att de hänger vid ytan, tappar höll och är lite röda i gälarna. De har även haft konstiga fläckar på kroppen, inte alla som dött men 1 platy hade det! De fiskar som lever kvar nu är 4 platy, 1 dvärggurami, 1 kampfisk och 2 pansarmalar och jag vill verkligen inte att det ska bli värre! Vad kan jag göra för att ingen mer ska dö av detta?
    Ha dé gött Sara
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Testa nitrivec.

    Se även till att pumpen är riktad så att du får vågor på ytan. Den syresätter vattnet bättre då.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • tobias.nero
      • January 2008
      • 384

      #3
      Fast det spelar ingen roll hur mycket man syresätter vattnet om fiskarna blivit nitritförgiftade
      MVH /Tobias

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        Hej sara,

        först och främst är väldigt många av alla de vanligaste dödsfallen och sjukdomarna hos fiskar ett resultat av förgiftning eller stress.

        Efter att ha läst dina tidigare inlägg fick jag intrycket av att du har ett 60 liters akvarium och att du tidigare haft ganska hög belastning med kontinuerlig matning ett par gånger per dag.

        Du har haft flera olika sjukdomar och medicinerat vid i alla fall två tillfällen, dessutom har du bytt akvarium under inkörningsprocessen av det första akvariet om jag förstått saken rätt.

        Jag skuller rekommendera dig att läsa tråden "Att starta ett akvarium - en nybörja(r)guide" av Danne och Anzo.

        Men för att komma till skott, ställ in ALL fiskmat i kylskåpet och skruva dit ett hänglås dom närmsta 3 dagarna, därefter matar du kvarvarande fiskar extremt sparsamt i omk en månad.

        Jag ser att du köpt ektozon men vanligt jodfritt salt utan klumpförebyggande medel typ havs/flingsalt, gourmé salt osv går bra, tillsätt och lös knappt en matsked(15ml per 100 liter akvarievatten) i en liter gammalt akvarievatten.

        Se till att du har kraftig ytcirkulation i akvariet.

        Tillsätt startdos nitrivec 20ml/100 liter akvarievatten under minst 10 dagar, rekommendationen från nitrivec är 20ml första dagen och 10ml resterande 9 men du kan lugnt köra dubbla dosen, tag ur filterpatronen från ditt 60 liters och krama ur grums och mulm från ditt malavifilter över den och kläm ur det värsta innan du monterar tillbaks det.

        Dävertsug botten från alla matrester/exkrementer/döda växtdelar.

        Köp ett dropptest för nitrit!

        Som Lasse skulle ha skrivit, behandla ditt akvarium som nystartat.
        Senast redigerad av Gaffel; 19 May 2008, 22:06.
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • sara89
          • March 2008
          • 21

          #5
          Tack för jätte bra svar!! Jag fortsätter göra vattenbyte idag med o lägger ner matningen några dagar och börjar försiktigt sen igen och hoppas på att allt blir bra igen!
          Ha dé gött Sara

          Kommentar

          Arbetssätt...