nitrit och nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Naugthy
    • February 2008
    • 531

    nitrit och nitrat

    när börjar det komma nitrit och nitrat i ett 35 l akvarium efter uppstart? och endel säger att man kan ha i salt för att få bort giftigheten i akvariet men gillar räkor och platy salt?
    "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh
  • tobias.nero
    • January 2008
    • 384

    #2
    Salt ska du inte använda i förebyggande syfte. Du borde ha ett nitrittest hemma och kanske lite nitrivec eller liknande bakteriekultur. Du kan också se på fiskarna beteende om du har nitrit. Dom börjar klia sig mot växter och ett senare symptom är att dom är uppe vid ytan och kippar luft.

    Amano har jag för mig att dom odlas i bräckt vatten så salt ska inte vara några problem och platy är en tålig fisk så den ska fixa det.

    Hur snabbt det går vet jag inte men mellan 1-4 veckor kanske
    MVH /Tobias

    Kommentar

    • tobias.nero
      • January 2008
      • 384

      #3
      Ja jag hade nog inte riktigt rätt ang amano men här finn det mer beskrivet. Minnet är inte alltid som det ska.

      MVH /Tobias

      Kommentar

      • Naugthy
        • February 2008
        • 531

        #4
        tack för svaren men jag ska köpa dropptester när jag köper fiskarna i helgen
        "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
        "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Naughty, hur längesedan var det du startade upp ditt akvarium och vilka fiskar har du använt under uppstarten?
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Naugthy
            • February 2008
            • 531

            #6
            jag fyllde på med vatten igår och jag ska köpa fiska i helgen. då ska jag ta platy.
            "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
            "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Ursprungligen postat av Naugthy
              jag fyllde på med vatten igår och jag ska köpa fiska i helgen. då ska jag ta platy.
              Då räknar du fisken i=Dag 1.
              Håll koll på Nitrit, dag 10-27. (bra att göra ett VB dag 7.
              Håll på Nitrat toppen, dag 26-29. (VB här med då tester inte är tillförlitliga.)

              Kommentar

              • Naugthy
                • February 2008
                • 531

                #8
                Ursprungligen postat av Anettejt
                Håll på Nitrat toppen, dag 26-29. (VB här med då tester inte är tillförlitliga.)
                varför är dom inte tillförlitliga? och när vet jag när ska byta vatten när du säger att dom inte är tillförlitliga?
                "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                Kommentar

                • jesper_b
                  • June 2006
                  • 1201

                  #9
                  En idé, sno lite vatten från din pappas akvarium som det står i din signatus, så får du med lite mer bakterier än från kran vattenet du fyller på med.
                  www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
                  Mina Malar:
                  L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

                  Kommentar

                  • Naugthy
                    • February 2008
                    • 531

                    #10
                    mm det har jag redan gjort. kramat ur filtret lite men jag ska krama ur det om nån dag oxå igen så jag kan vara säker på att det är tillräckligt med bassilussker och bakterier i xD
                    "I don´t need to be careful, because I have a gun." Homer Simpson
                    "Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat." Nalle Puh

                    Kommentar

                    • tobias.nero
                      • January 2008
                      • 384

                      #11
                      Tester kan vara svåra att läsa av är nogot jag märkt iaf. Vatten innehåller inte så mycket bakterier så det gör varken från eller till däremot är det jättebra att krama ur ett gammalt filter som du gjort.
                      MVH /Tobias

                      Kommentar

                      Arbetssätt...