Parningsbeteende vid vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde__
    • February 2008
    • 40

    Parningsbeteende vid vattenbyte

    Vet inte om detta är rätt del av forumet att fråga, men det har ju med vattenbyte att göra

    Varje gång jag byter vatten (närapå iaf) så får mina Platys och framförallt mina Guldbarber tvärspel. Platysarna går ihop 2 och 2 och den ena jagar den andra, de "dansar" skakar och far fram och tillbaka. 5-6 av mina Guldbarber samlas i något hörn och åker jojo upp o ner längs glaset, "dansandes" skakande, nästan så man tror det är lite "grupp" samvaro som utspelar sig. Det lite udda med barberna är att det nästan alltid är en av mina Platysar som hakar på i det gänget, färgen på denna platys är liknande som mina barber.

    Är detta ett vanligt beteende vid vattenbyten?

    Sen kanske jag har missuppfattat att det är parningsbeteende, isåfall får någon gärna rätta mig

    Jag gjorde vattenbyte och var klar för ca en halvtimme sen och det är fortfarande febril verksamhet i karet
    312 l sällskapsakvarium
    Flera Platys, Guldbarber, några Kardinaltetror och Saxtetror, 1 Slöjstjärt och 1 mal. 1 Zebrasnäcka och 2 Äppelsnäckor 4 nyinköpta Siamesiska algätare
    Min blogg om det mesta http://stockholmsludde.blogg.se/
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Ursprungligen postat av Ludde__
    Vet inte om detta är rätt del av forumet att fråga, men det har ju med vattenbyte att göra

    Varje gång jag byter vatten (närapå iaf) så får mina Platys och framförallt mina Guldbarber tvärspel. Platysarna går ihop 2 och 2 och den ena jagar den andra, de "dansar" skakar och far fram och tillbaka. 5-6 av mina Guldbarber samlas i något hörn och åker jojo upp o ner längs glaset, "dansandes" skakande, nästan så man tror det är lite "grupp" samvaro som utspelar sig. Det lite udda med barberna är att det nästan alltid är en av mina Platysar som hakar på i det gänget, färgen på denna platys är liknande som mina barber.

    Är detta ett vanligt beteende vid vattenbyten?

    Sen kanske jag har missuppfattat att det är parningsbeteende, isåfall får någon gärna rätta mig

    Jag gjorde vattenbyte och var klar för ca en halvtimme sen och det är fortfarande febril verksamhet i karet
    Blir de nåt runda om magen då?

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Ludde__
      • February 2008
      • 40

      #3
      Menar du att de skulle bli runda om magen precis när jag bytt vatten och de får sina spel?
      312 l sällskapsakvarium
      Flera Platys, Guldbarber, några Kardinaltetror och Saxtetror, 1 Slöjstjärt och 1 mal. 1 Zebrasnäcka och 2 Äppelsnäckor 4 nyinköpta Siamesiska algätare
      Min blogg om det mesta http://stockholmsludde.blogg.se/

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Många fiskar kan man dra igång lek på genom vattenbyte, och särskilt om du byter med lite kallare vatten. Du simulerar regn med lite kallare vatten och i naturen är det läge för parning när regntiden kommer då det ofta finns mer mat till ynglen att äta.
        Den fiskart som är väldigt mottaglig för just detta är pansarmalen som ofta går att lura på det viset, gör du några vattenbyte med kallt vatten rätt ner i huvudet på dem brukar det inte dröja många dagar innan det sitter ägg på rutorna och i växterna.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • NIC
          • January 2008
          • 5121

          #5
          Ursprungligen postat av Ludde__
          Menar du att de skulle bli runda om magen precis när jag bytt vatten och de får sina spel?
          Du skrev "varje gång jag byter vatten..."
          Borde väl ha gått ett par veckor eller...

          http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

          Kommentar

          • Ludde__
            • February 2008
            • 40

            #6
            Ursprungligen postat av NIC
            Du skrev "varje gång jag byter vatten..."
            Borde väl ha gått ett par veckor eller...
            De sista har det varit varje vecka, jag har börjat med pmdd, innan dess har det varit ungefär varannan vecka, men med samma resultat bland platys och barber. Mina 3 kardinaler är lika ointresserade av varandra som vanligt
            312 l sällskapsakvarium
            Flera Platys, Guldbarber, några Kardinaltetror och Saxtetror, 1 Slöjstjärt och 1 mal. 1 Zebrasnäcka och 2 Äppelsnäckor 4 nyinköpta Siamesiska algätare
            Min blogg om det mesta http://stockholmsludde.blogg.se/

            Kommentar

            • jouni_h
              • January 2008
              • 8

              #7
              Det här rätt spännande, för jag upplevde ett liknande beteende nu, efter ett lite mer omfattande delvattenbyte igår....
              Normalt byter jag ca 10-15 % varannan vecka men igår bytte jag 25 % och efter det har det blivit våldsam aktivitet i akvariet....
              Min Plecostomus-mal, som för det mesta brukar ligga o uggla i den mörkaste delen av akvariet, blev helt plötsligt jätte-dagaktiv + det blev ökad aktivitet på alla andra fiskar också.... lite åt lek-hållet för mina black-mollys o platys
              Häftigt..... Det är nog lite av samma fenomen

              Kommentar

              Arbetssätt...