Nitrit / amoniak ?? fiskar dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    Nitrit / amoniak ?? fiskar dör

    Har varit på semester en dryg vecka och haft fiskpassning under tiden.

    När vi kom hem igår kväll var alla våra platys (5st) döda i vårt 54 L akvarium. Jag såg också att en neontetra var något svullen runt gälarna som var starkt rödfärgade.

    I morse var två neonteror döda!! och våra guppys har en tendens till rosafärgade stjärtfenor!

    Jag har sökt i andra diskussioner här och det låter onekligen som om vi har ett jätteproblem med amoniak och/ eller nitrit.

    Jag har bytt 1/3 av vattnet, igår kväll, men de fiskar som är kvar ser inte allt för glada ut.

    Kvar finns tre ancistrus, 5 neontetror, 5 guppy, 1 lyktöga, 2 amanoräkor.

    och hysteriskt mycket maskar!!!!!! kan det vara maskarna????

    jag får panik snart!

    Snälla hjälp
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    tillsätt omedelbart en halv matsked med salt som du löser upp i lite akvarievatten, saltet bör vara jodfritt (havssalt osv.)men i det här läget så kör på det du har i skafferiet.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      TIllägg, kontrollera så att ingen död fisk finns kvar i akvariet, bakom pump etc. Temperaturen är extra viktig nu så gärna nån grad svalare så att fiskarna tillgodogör sig syret, extra viktigt när dom är i det här läget och sug upp allt skräp(fisk exkrementer och döda växtdelar osv.) som ni ser på botten, kontrollera akvariets filter så att det inte är igensatt och se till så att ni har ordentlig ytcirkulation och mata INTE dom närmsta 2 dagarna. Men viktigast just nu är saltet, mät upp en halv matsked (7,5ml) och lös upp i en kaffekopp akvarievatten och tillsätt, har ni fått med ektozon och har det hemma går det lika bra.

      Problemet kan ha uppstått genom övermatning eller att en eller flera fiskar dött naturligt och legat kvar någon dag i akvariet.

      Om gälarna är röda så är detta ett tecken på nitritförgiftning och det som sker är att fiskarna inte kan ta upp syret i vattnet och kvävs och det är här som saltet kommer in.

      När du skriver maskar, kan du beskriva dom närmre?
      Senast redigerad av Gaffel; 15 May 2008, 08:55.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • linda.n
        • March 2008
        • 459

        #4
        tackar ödmjukast för hjälpen! saltet är tillfört, tempen sänkt 1 grad. bekräftar du att det låter som ett vattenproblem och inte ngn sjukdom?
        Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

        Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Svårt att säga men ett tyvärr vanligt problem med semestermatare är att det matas för mycket, vissa fiskar upplevs som på gränsen till svält när dom matas och för den ovane kan det lätt bli för mycket av det goda men det kan lika gärna ha varit en fisk som dött naturligt och legat kvar och surnat.

          Maskarna som du skrev om är dom extremt små och korta, transparent vita och ses tydligast när dom "rullar" förbi akvarieglaset med vattenströmmen?

          Nu ska jag inte komma med brasklappar men jag skulle rekommendera er ett lite större akvarium då en större vattenvolym är mycket mer lättbalanserad både vad det gäller att hålla temperatur så här års samt att hålla stabila vattenvärden.

          Lycka till.
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • linda.n
            • March 2008
            • 459

            #6
            ja, vi hittade 1,5 döda platys på botten, delvis uppätna alltså.

            maskarna är ca 3-5 mm långa, rosafärgade till vita och sitter under stenar och i fogar.

            Vi har ett stort akvarium på 375 L men detta är det första, till sonen mest... vi funderar på att avsluta det och ha det som yngel, karantän extra osv.
            Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

            Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Kontrollera nu fiskarna noga den närmsta tiden, titta även efter tecken på parasitangrepp framöver då dom just nu är försvagade och extra känsliga, maskarna känner jag inte igen så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig men håll lite koll på dom, det är ju möjligt att dom bara tillhör städpatrullen.

              Låter som ett bra beslut, ge sonen ett 100 liters helglas (med en DIY CO2 blir det en perfekt drivbänk för era akvarieväkter.) istället om han hittat hobbyn..
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • linda.n
                • March 2008
                • 459

                #8
                tack igen!
                Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                Kommentar

                Arbetssätt...