50% vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darre
    • March 2008
    • 378

    50% vattenbyte?

    Tjaba,
    Skall göra ett 50% vattenbyte pga sjukdom. Då är min fråga kan jag stänga av mina filter eller måste dom vara på?
    Skall parkera bilen i garaget och sätta igång med vatten byte, uppskattas ett snabbt svar
    Life´s a fish and then you die...
    Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    låt dina filter gå..
    vad har du för akvarie/filter/fiskar osv?

    Ahh ser nu att du har ett 140 tavelkar, hur lång tid tar det för dig att göra ett 50% vattenbyte?

    Om du tar och fixar en trädgårdsslang som du trär en kopparrörstum i änden och bockar 180 grader samt låter den del som ska ner i akvariet vara max så lång som du vill sänka vattenytan så hävertsuger du ut dina 70 liter i ett nafs, se till att ha en filterpatron i änden så du inte suger upp dina firrar..

    Fast nu slog det mig precis att du medicinerat ditt akvarie, tog inte det kål på dina filterbakterier?
    Senast redigerad av Gaffel; 14 May 2008, 19:04.
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Darre
      • March 2008
      • 378

      #3
      Ursprungligen postat av Gaffel
      låt dina filter gå..
      vad har du för akvarie/filter/fiskar osv?

      Ahh ser nu att du har ett 140 tavelkar, hur lång tid tar det för dig att göra ett 50% vattenbyte?

      Om du tar och fixar en trädgårdsslang som du trär en kopparrörstum i änden och bockar 180 grader samt låter den del som ska ner i akvariet vara max så lång som du vill sänka vattenytan så hävertsuger du ut dina 70 liter i ett nafs, se till att ha en filterpatron i änden så du inte suger upp dina firrar..

      Fast nu slog det mig precis att du medicinerat ditt akvarie, tog inte det kål på dina filterbakterier?
      Inte alla enligt butiken... men man vet jo aldrig plus att karet är bara 24 dagar gammalt så jag vet inte om det hann bildas några bra bakterier än. Mina växter är det inga problem med men fiskarna (har 4st mollys) är mycket fel på. General Tonic funkar inte på dom så nu ska jag in med salt och Waterlife: Protozin. Så vi får se om det funkar. Mina filter utblås sitter ganska högt upp (det är 2st pumpar) så stänger jag inte av dom då jäklar blir det "fritt fall" i vattnet
      Life´s a fish and then you die...
      Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #4
        blås på men låt det inte ta mer än 15 minuter.. ..moppa golvet kan du göra sen
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • Darre
          • March 2008
          • 378

          #5
          Ursprungligen postat av Gaffel
          blås på men låt det inte ta mer än 15 minuter.. ..moppa golvet kan du göra sen
          Hehehe japp är precis klar med golvet
          Life´s a fish and then you die...
          Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            ta det lugnt med matningen nu..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            Arbetssätt...