Fiskarna mår inte bra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sara89
    • March 2008
    • 21

    Fiskarna mår inte bra

    Hej!

    Jag har ett 60 liters akvarium med 5 platyhannar, 2 dvärggurami, 1 kampfisk, 3 panda-pansarmalar och en ancistrus mal. Jag får ingen ordning på mitt akvarium alls, en platy fisk blev sjuk i början och har varit svag sen dess med konstiga fläckar och sen var han bara hälften så stor som de friska och krokig i kropppen och han dog idag Innan det har jag haft 2 ancistrus som inte heller klarat sig i mitt akvarium och nu är även dvärgurami hanen hängig. Vad gör jag för fel? Kan det vara vattnet som är dåligt eller kan det ha varit den sjuka fisken som smittat ner de andra hela tiden?

    Jag tycker det är så hemskt att se dom må dåligt och är tacksam för alla tips!
    Ha dé gött Sara
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Hur länge har du haft karet igång? (Det vill säga med fiskar i)

    Vad matar du dina malar med?

    Vad för sjukdom hade din platy? och var det bara han som hade fläckar? Beskriv gärna fläckarna närmare.

    Hur ofta gör du vattenbyte?

    Platyn tycker jag verkar som om han har varit av dålig kvalité. Möjligen inavel ?

    Vad menar du med att dvärguramin är hängig? Kippar han efter luft?
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • sara89
      • March 2008
      • 21

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Hur länge har du haft karet igång? (Det vill säga med fiskar i)

      Vad matar du dina malar med?

      Vad för sjukdom hade din platy? och var det bara han som hade fläckar? Beskriv gärna fläckarna närmare.

      Hur ofta gör du vattenbyte?

      Platyn tycker jag verkar som om han har varit av dålig kvalité. Möjligen inavel ?

      Vad menar du med att dvärguramin är hängig? Kippar han efter luft?

      Mina malar får algtabletter och det finns även en hel del alger i akvariet. Det har varit igång i kanske 2-3 månader så det är inte jätte länge. Jag försökte göra vattenbyte en gång i veckan men fiskarna blev bara sämre av det. Nu har jag inte gjort det på ca 2 veckor. Platyn var fin när jag fick han, fläcken han hade var luddig och gråaktig och senare fick fiskarna även vita prick som jag behandlade och som nu är borta. Dvärgguramin står stilla bakom pumpen eller simmar nära ytan och har fenorna mer ihopdragna än vanligt. Tack för svaret!
      Ha dé gött Sara

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        När du gör vattenbyte så ha i vattenberedningsmedel. Det gör så att vattnet blir bra för dina fiskar. I vanliga fall behövs det inte men jag tycker det verkar som om det finns nåt skit i vattnet som dina fiskar inte tål. Gör vattenbyte med vattenberedningsmedel så fort som möjligt och se om din gurami blir piggare.

        Dina Platy hade nog svampinfektion med tanke på det vita luddet. Var uppmärksam så de andra inte har blivit smittade eftersom det kan vara smittsamt. Isf finns det bra medicin mot detta.

        Har du rengjort filtret något sen du startade det? Det kan vara läge nu men det kan även vara så att det klarar sig ett bra tag till. Om du ska rengöra filtret så skölj det bara under kallt vatten eller krama ur det lite försiktigt i det akvarievatten du just tagit när du gjort vattenbyte. Var noga så du inte tar bort alla goda bakterier utan lämna lite gojs kvar.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • sara89
          • March 2008
          • 21

          #5
          Ursprungligen postat av Nina82
          När du gör vattenbyte så ha i vattenberedningsmedel. Det gör så att vattnet blir bra för dina fiskar. I vanliga fall behövs det inte men jag tycker det verkar som om det finns nåt skit i vattnet som dina fiskar inte tål. Gör vattenbyte med vattenberedningsmedel så fort som möjligt och se om din gurami blir piggare.

          Dina Platy hade nog svampinfektion med tanke på det vita luddet. Var uppmärksam så de andra inte har blivit smittade eftersom det kan vara smittsamt. Isf finns det bra medicin mot detta.

          Har du rengjort filtret något sen du startade det? Det kan vara läge nu men det kan även vara så att det klarar sig ett bra tag till. Om du ska rengöra filtret så skölj det bara under kallt vatten eller krama ur det lite försiktigt i det akvarievatten du just tagit när du gjort vattenbyte. Var noga så du inte tar bort alla goda bakterier utan lämna lite gojs kvar.

          Nu har jag gjort vattenbyte och har haft i aquasafe som vanligt och även ektozon salt som ska vara bra och denitrol med massa bra bakterier som man använder när man ska starta ett akvarium eftersom jag bahandlade mot vita prick så tänkte jag att den medicinen kanske slog ut mycket av bakteriefloran och då är det nog bra att ge det lite hjälp att komma igång igen kanske...jag tror platyn hade början till vita prick ev och kanske spred han smittan. Sen har jag även köpt fiskar från olika ställen, bland annat Hornbach, vilket inte har varit det bästa kanske!

          Men jag hoppas att detta ska lösa sig nu!
          Ha dé gött Sara

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Tänk på att inte ha varmvatten när du gör vattenbyte utan bara kallt vatten, eftersom det varma vattnet kan lösa ut koppar från vattenrören. Koppar är mycket giftigt för fiskar.
            Ett tjockt lager grus/sand brukar vara bra eftersom det då bildas en bra bakterieflora nere i gruset. Den nedbrytande ytan blir då mycket större än bara filtervolymen.
            Dina pansarmalar vill gärna ha maltabletter med lite protein i.
            Mata förstås mycket sparsamt tills akvariet är i balans.
            Lycka till!!
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            Arbetssätt...