Vattenbyte/Kiselalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nallef
    • April 2008
    • 107

    Vattenbyte/Kiselalger

    Jag har upptäckt att om jag byter ca 40% vatten varje vecka så har jag kiselalger på mina växtblad. Men med mindre vattenbyte 20% så tycks det som om kiselalgerna hålls nere. är det en normal reaktion i akvariet?
    Kanske det rent av at det räcker med 20% varje vecka, akvariet rymmer
    260 L mycket växter göder med Aqua care efter varje vattenbyte dosering efter karets volym. Easy carbo varje dag, Växterna växer bra, fiskarna mår bra. Akvariet har varit igång ca 2 månader nu. Inga bortfall av fiskar sedan start.
    Önskar bara att man slapp algerna har även lite små mörkgröna nästan svarta toffsar på växtbladen och skälkarna.
    Har Ottocinclusar och siamesiska algätare i som jag hoppas skall ta hand om algerna men dom hinner kanske inte med?
    Någon som känner igen detta.
    Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    jorå problemet känns igen det handlar väl främst om halvdålig jämnvikt i karet och därför är jag inte för stora vattenbyten utan typ 10-25% i veckan så att karet har chans att komma i biologisk balans och då försvinner dessa tråkiga kiselalger dock tycker jag de vanliga grönalgerna är dekorativa och ett tecken på att balansen är god
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • nallef
      • April 2008
      • 107

      #3
      Låter ju bra att bli av med kiselalgerna men dom ser jag nog som dom minst alvarliga.
      Kanske jag benämner mina "grönalger" fel tycker inte det är dekorativt med små mörka prickar på den gröna fina växtytan. Mina kanske heter något annat.
      När jag startade det här karet gjorde jag nog dom flesta nybörjarfelen på en gång.
      För mycket fisk och för fort, men inget att göra åt nu bara att vänta det rättar nog till sig som du säger.
      Mvh nallef
      Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

      Kommentar

      Arbetssätt...