Vatten berednings medel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mella
    • September 2007
    • 154

    Vatten berednings medel

    Har ngn av er erfarenhet av Easy Life ff,VS JBL,s Clynol,
    Vilken av dessa är mest skonsam mot filterbakterier?
    2a,frågan,används dessa vid varje v-byte eller vad är praxis????
    Vore tacksam för doc svar då jag försöker att beskämpa en yta på akv som är full av dis....
    Sagt är sagt,.....
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ursprungligen postat av Mella
    Vore tacksam för doc svar då jag försöker att beskämpa en yta på akv som är full av dis....
    Det får du utveckla lite.....
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mella
      • September 2007
      • 154

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Det får du utveckla lite.....
      Jo ok, detta med dis uppträder så fort jag matar med flingor, så min tanke va att innan det vattenbyte/v , va att skicka i v-beredningsmedel, som enl påskriften på resp, flaska ska ta bort just löst liggande (bös , hinna, dis) i akv, , vad anv ni (zoopet medlemmar) vid sådana prblem,eller skall man låta det vara,alt är det skadligt för filtermedia(de hjälpsamma bakterier som finns i filtret) ?
      Sagt är sagt,.....

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Det är betydligt lättare att få bort den där hinnan genom att rikta vattenstrålen från pumpen mot ytan. Om man har bubbelfunktion på pumpen, kan man köra även den. Bubblandet drar dock också ur koldioxid ur vattnet, vilket är elakt mot växterna, så man skall inte ha den på mer än vad man behöver.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Blir det som en oljehinna på ytan så är det proteiner från ditt foder.
          Då kan det vara enklare att byta fodersort för att se om det blir bättre och även göra som Jens skrev i förra inlägget.
          Annars ska inte flytande filtermedia vara skadligt för bakterierna i pumpen, utan de preparat som är de största värstingarna mot ditt filter är vissa sorters mediciner.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • tobias.nero
            • January 2008
            • 384

            #6
            En tillfällig lösning kan vara att ta ett glas och tryck ner det lite på sned med botten före. Tryck bara ner glaset så långt att ytvattnet precis kan rinna över, då brukar skitet följa med också.

            Sen kan du vattna blommorna med vattnet i glaset och fylla på med nytt rent i akvariet om det finns behov för det.
            MVH /Tobias

            Kommentar

            Arbetssätt...