Hur går jag vidare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan s
    • April 2008
    • 104

    Hur går jag vidare?

    Hej
    Jag är nu på dag 10 av mitt nystartade akvarium och borde nu i vanliga fall sluta med daglig nitrivec, men har sedan dag 3 nitrit i karet.
    Nu undrar jag hur jag går vidare skall jag fortsätta med nitrivec? skall jag göra vattenbyte? kan jag börja ge mat varje dag? har också hällt i 1 matsked jodfri salt varje dag, skall jag fortsätta med det?
    Kan också tilllägga att som nybörjare blir man ju lite nervös när man får nitrit i karet första gången, men jag följde råden här på zoopet att ha is i magen och fiskarna har varit pigga hela tiden så jag har inte bytat vatten än.
    Många frågor, hoppas någon orkar svara trots att dett är fredag kväll och vackert väder ,iallafall här i Malmö.
    Jag har ett 70 liters Juwel rekord med Black Molly ungar.
    70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
    Min zoon
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Hur mkt har du, nitrit alltså, hur mäter du, sticka? Om det inte är "dödliga" doser skall du nog fortsätta som du gör så viker halterna, men du verkar inte ha så mkt fisk i, tror du skall fortsätta med nitrivec, andra har andra synpunkter på det?

    Kommentar

    • stefan s
      • April 2008
      • 104

      #3
      Använder Tetratest (dropptest) ligger mellan 0,3-0,8 som sagt fiskarna verkar pigga.
      70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
      Min zoon

      Kommentar

      • tobias.nero
        • January 2008
        • 384

        #4
        Fortsätt med nitrivec så länge du har problem och var inte rädd för att överdosera. Jag tycker inte du ska göra vattenbyte för nitritens skull utan det skulle isf vara pga andra värden som pH osv.

        Om fiskarna börjar kippa efter syre vid vattenytan så kan det vara läge att byta 50% för att "spä ut" nitriten.
        MVH /Tobias

        Kommentar

        • stefan s
          • April 2008
          • 104

          #5
          Ok, fortsätter att ha is i magen ett tag till, ska jag fortsätta med saltet med?
          70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
          Min zoon

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13134

            #6
            salt doserar du bara 1 gång om du inte byter vatten annars bygger du upp en alldeles för hög koncentration eftersom saltet inte dunstar eller försvinner på något annat sätt! och en matsked är nog
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • patdah
              • November 2007
              • 659

              #7
              Stefan, har du många växter i karet? Hur många fiskar har du och vad för sorts fiskar är det? Vad har du för märke och modell på filtret? Vilken temperatur har du i karet? Hur många watt är lysröret/n på? Hur många timmar är akvariet tänt? Använder du timer till lyset?
              /Patrik

              I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

              Kommentar

              • stefan s
                • April 2008
                • 104

                #8
                Akvariet är ett Juwel rekord 70 liter, lysrör 15 w som ingick i paketet, likaså innerfiltret är standard (compact H tror jag det heter) Har växter kanske 20-25 procent av botten mest baktill. Har 26 grader i akvariet, använder timer som är på från 11:00-22:00
                70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
                Min zoon

                Kommentar

                • tobias.nero
                  • January 2008
                  • 384

                  #9
                  Glömde säga att (om du inte redan gör det) minska på matningen nu när du har problem.
                  MVH /Tobias

                  Kommentar

                  • stefan s
                    • April 2008
                    • 104

                    #10
                    matar bara jättelite varannan dag
                    70L Fisksoppa 110L Sällskapsakvarie. 25L sniglar
                    Min zoon

                    Kommentar

                    • patdah
                      • November 2007
                      • 659

                      #11
                      Jag tycker inte att det låter som ett stort problem. Nitrivec får mina nitrittest att visa att jag har nitrit i mina kar... testa några dagar utan nitrivc. Mata mindre.... ännu mindre...

                      Fiskar är kallblodiga... dom behöver därför inte mat för att hålla värmen så dom klarar sig på fasligt lite mat till skillnad från varmblodiga djur.
                      /Patrik

                      I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

                      Kommentar

                      • tobias.nero
                        • January 2008
                        • 384

                        #12
                        Ursprungligen postat av patdah
                        Jag tycker inte att det låter som ett stort problem. Nitrivec får mina nitrittest att visa att jag har nitrit i mina kar
                        Det har jag faktiskt aldrig tänkt på
                        MVH /Tobias

                        Kommentar

                        Arbetssätt...