Skumt vatten i akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sanra
    • March 2008
    • 19

    Skumt vatten i akvarium!

    Hej, jag har som vissa kanske vet ett akvarium med Dalmatiner Mollys och en mal. Dom dör en efter en, och vattnet blir aldrig fint.
    Bytar jag vatten så blir det grumligt och fult igen efter en eller två dagar.

    Det är ett litet akvarium på tio liter. De stod på förpacknigen att det var till en guldfisk. Men de i djuraffären sa att de funkar bra med andra fiskar. Och att man kunde ha ungefär 7-8 småfiskar. Så jag hade allt som allt 5 dalmatinermollys och en mal.

    Jag rensade allting och sköljde allting innan jag köpte fiskarna och fyllde på akvariumet första gången- Jag lät även akvariumet stå ett par dagar, för de i djuraffären sa att de behövde inte stå mer än 2 dagar ungefär.

    Jag rensar pumpen vid varje vattenbyte!

    Jag har "Tetra Aqua"s "Aqua Safe" som gör kranvatten bra för fiskarna. Men de hjälpte inte iheller.
    Jag förstår inte vad jag gör för fel.
    Jag matar lagom, två gånger om dagen.
    Är de för mycket kanske?

    Är tacksam för svar, för jag vet inte alls hur jag ska göra!

    MVH, en lite orolig Sanra.
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    Har du fiskar i en 10liters burk?? Det är inte konstigt att dem dör, de i djuraffären har snackat skit, det funkar inte ens för 3-4 guppys utan att dem får lida.

    Gör dig av med den där lilla skålen och köp ett kar på minst 54Liter om du vill att fiskarna ska klara sig och må bra.

    Det är djurplågeri.

    PS jävlar om någon kommer in i tråden och är otrevlig som i de andra trådarna med liknande innehåll !
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • XenOn
      • March 2008
      • 1008

      #3
      Jag tycker du ska köpa dig minst ett 30 l kar. Börja med en enklare typ av fisk som guppy. Dessa fiskar kräver inte så väldans stort utrymme som molleys gör.

      Jag håller med Amaro att detta är djurplågeri men det var ju dem i affären som ställde till det för dig ... så det är absolut inte ditt fel som inget visste .
      Gräv bort Sverige från Skåne! Hellre köpenhamn som huvudstad.

      Kommentar

      • oskarwallin
        • February 2008
        • 1080

        #4
        Tyvärr är 10 liter För litet För Att ha molly eller Någon fisk i. Djuraffären Ljög för dig när de sa att det funkade med guldfiskar i.
        jag skulle rekkomendera att du köper ett större akvarium om du vil latt dina Fiskar ska Leva bra, Typ 50 liter eller något sådant.

        Förutom att du har för litet akvarium har Du skött det bra, Dra ner lite på matningen, Kanske LITE 1 gång varannan Dag de första veckorna sen kan du köra med lite mat varje dag eller lite mer Varannan. (inte mycket ändå).
        När du köper fiskar ska du helst köpa de långsamt.. alltså kanske 2 i början vänta 2 veckor sen kan du köpa 3 till och nästa vecka 3 till och så vidare.

        Lycka till med akvaristiken även om det inte började så bra.
        60,58 liter
        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

        Kommentar

        • oskarwallin
          • February 2008
          • 1080

          #5
          hehe Amaro och Xenon hann före
          60,58 liter
          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            Kan ge dig ett tips om du vill köpa 54Liters eller större. Kolla på blocket.se, där kan du hitta dessa storlekar med pumpar, belysning samt oftast inredning för mellan 400-600kr. Oftast i väldigt bra skick.
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • Sanra
              • March 2008
              • 19

              #7
              Tack så jättemycket för svaren, ska genast leta efter ett större akvarium.
              (Känner mig lite lurad....)

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #8
                Sanra, lita aldrig på vad de i butiken säger. Kolla alltid på zoopet. Har du frågor så är det bara att leta svar i gamla trådar eller öppna en ny tråd med alla dina frågor. De i butiker är endast ute efter att sälja sin produkt, tänk alltid på det viset.
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • Sanra
                  • March 2008
                  • 19

                  #9
                  Tack Amaro. Jag uppskattar din hjälp.
                  Men jag (som aldrig haft fiskar förr) trodde dem visste de bästa sättet att göra det på. Och jag hade aldrig sett Zoopets hemsida.
                  Nu vet jag att jag alltid ska kolla här först.

                  Jag känner mig som en djurplågare mot mina stackars Mollysar och min Mal.

                  Kommentar

                  • oskarwallin
                    • February 2008
                    • 1080

                    #10
                    Ursprungligen postat av Amaro
                    Sanra, lita aldrig på vad de i butiken säger. Kolla alltid på zoopet. Har du frågor så är det bara att leta svar i gamla trådar eller öppna en ny tråd med alla dina frågor. De i butiker är endast ute efter att sälja sin produkt, tänk alltid på det viset.
                    det Jobbiga är när man Säger emot i en affär, Nämner inte vilken stor Djuraffärkedja det är. och säger att man läst något annat på Tex Zoopet från flera personer.. så säger de bara, "alltså du ska inte lita på forumen, det är bara en massa Som tror att de vet exakt vad det handlar om"
                    ... jag skulle Säga tvärt om, Ofta har Djuraffärer inte mycket koll på Akvaristik, medans på Forumen sammlas alla so mär seriöst intresserade utav det OCH har därmed har erfarenheter. samtidigt så finns det flera hundra som Svarar på Forumen och Därmed får man Fler åsikter och Igång diskussioner som Tar fram det rätta svaret. i djuraffären är det bara "Säg inte emot, jag vet..."
                    Ursäkte sen att jag säger Djuraffärer, jag vet flera "djuraffärer" som har bra kompetens inom Rätt områden..
                    60,58 liter
                    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                    Kommentar

                    • oskarwallin
                      • February 2008
                      • 1080

                      #11
                      och sen att säljaren inte vet något om fisk.. alltså han vet inget om varan han säljer och han vet inte hur "den" funkar är ju skamligt det är som att man jobbade på en Klädesbutik och inte visste hur man satte på sig en tröja, om du inte vet ska du inte arbeta med det, Sälj på smådjursavdelningen eller något område du vet något i....
                      En Säljare SKA man kunna lita på att man för Rätt information från!
                      F-n vad jag blir arg....



                      EDIT: inga svordommar ;P
                      60,58 liter
                      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                      Kommentar

                      • Sanra
                        • March 2008
                        • 19

                        #12
                        OskarWallin, tack. Hädan efter ska jag alltid leta svar på mina frågor här. Jag tycker att de i djuraffären är väldigt.... jag vill nog inte skriva vad jag tycker här.
                        Men ska genast kolla efter nytt akvarium.

                        Tack!

                        Kommentar

                        • Amaro
                          • January 2007
                          • 1709

                          #13
                          Många här på zoopet snackar mycket gojja dem med, det e inte bara butikerna. Ingen är perfekt kan man lätt säga. Faktum e dock att man får ta all information man stöter på med en nypa salt. Många ger tips utifrån sina åsikter eller utifrån vad som fungerat för dem själva. Detta då deras "metoder" kanske går åt skogen för din eller min del då vi sätter dem i bruk.

                          Skillnaden är dock att INGEN på zoopet vill att dess andre ska misslyckas. Jag väljer iallafall att tro på att alla, trots att vissa ibland ger fel tips och råd endå i slutändan gjort sitt bästa i hopp om att man ska lyckas. Bara denna skillnad gör det hela värt att "have faith" på zoopet.
                          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                          Kommentar

                          • oskarwallin
                            • February 2008
                            • 1080

                            #14
                            det va det jag menade Amaro, Även om det finns olika ideer på Zoopet så finns det alltid folk som Kan Tycka om det och Skriva om de har en annan lösning eller åsikt.. det Brukar alltså alltid finnas någon som kan Rätta till "misstag" ifall man skulle skriva något fel.
                            60,58 liter
                            **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
                            *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

                            Kommentar

                            • Amaro
                              • January 2007
                              • 1709

                              #15
                              Ursprungligen postat av oskarwallin
                              det va det jag menade Amaro, Även om det finns olika ideer på Zoopet så finns det alltid folk som Kan Tycka om det och Skriva om de har en annan lösning eller åsikt.. det Brukar alltså alltid finnas någon som kan Rätta till "misstag" ifall man skulle skriva något fel.

                              Fooo Shizzle !
                              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...