Inkört filter i nytt kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Inkört filter i nytt kar?

    Om jag tar ett filter till mitt nya kar (som körts och bildat bakterier i ett gammalt välbefolkat kar i tre veckor). Om jag kramar filtermassa från ytterligare ett annat inkört filter i bottensubstratet, kan jag fylla det nya karet med ett helt stim guppies på en gång då?

    Kar= 180 liters växtakvarium.
    Qui audet adipiscitur!
  • NIC
    • January 2008
    • 5121

    #2
    Jag körde igång ett litet 20 liters yngelkar med vatten från ett inkört kar och kramade ur ett inkört filter. Släppte ner den dräktiga honan 2 dagar senare, funkade kanon, nu simmar ynglen runt och är ca en månad gamla.
    Jag vet däremot inte om det är ok att göra som du tänkt.
    Har du möjlighet att vid ett delvattenbyte fylla det nya karet så skulle det säkert funka bra.
    Glöm inte att krama ur ett inkört filter också.

    http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Så här gjorde jag på ett par kar. Läs mina inlägg.
      Det gick alldeles utmärkt. Men köp ett nitrittest för säkerhetsskull.......


      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Tackar
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • tobias.nero
          • January 2008
          • 384

          #5
          Jag har gjort så som du tänker och det har fungerat utmärkt. Jag la i fisk samma dag så fort vattnet klarnat. Mitt kar var också betydligt mindre än ditt. Men undvik att mata några dagar för att vara säker och det är väl läge att ha både nitricev och nitrittest hemma.

          Lycka till!
          MVH /Tobias

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Ursprungligen postat av MattiasL
            Om jag tar ett filter till mitt nya kar (som körts och bildat bakterier i ett gammalt välbefolkat kar i tre veckor). Om jag kramar filtermassa från ytterligare ett annat inkört filter i bottensubstratet, kan jag fylla det nya karet med ett helt stim guppies på en gång då?

            Kar= 180 liters växtakvarium.
            Så gör jag i princip alltid, om jag har tid:
            För det mesta får fiskarna vid riktiga storrengöringar nöja sig med det vatten som de simmat i under tiden jag gjorde rent, och lite skit och bakterier blir ju alltid kvar även vid en storrengöring.
            Men jag tar det alltid försiktigt med matningen efteråt för säkerhetsskull.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            Arbetssätt...