Hjälp med KH test

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nallef
    • April 2008
    • 107

    Hjälp med KH test

    Hej jag fick ett begagnad akvarium av en kille, och med det följde ett Tetratest KH.
    Men ingen bruksanvisning eller färgskala, bara mätglaset och reagensvätskan.
    Nu är frågan hur använder man den hur många droppar osv.
    Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Om jag inte mins helt fel så tar du 5 ml provvatten och sedan droppar du i en droppe. Du får ett färgomslag i vattnet och sedan droppar du bara i det antal droppar som behövs för att du skall få ytterligare ett färgomslag. Det totala antalet droppar är ditt KH.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • nallef
      • April 2008
      • 107

      #3
      Hej lasse
      Betyder det att tex. 3 droppsr totalt ger KH 3?
      Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

      Kommentar

      • Anna_mvb
        • September 2007
        • 436

        #4
        Ursprungligen postat av nallef
        Hej lasse
        Betyder det att tex. 3 droppsr totalt ger KH 3?
        Ja, så är det. I Tertas test ska det ändras från blått till gult, då får du kH värde. Om du vill öka noggrannhete, kan du ta 10 ml vatten och då en droppe motsvarar 0,5 grad.

        Kommentar

        • nallef
          • April 2008
          • 107

          #5
          Ursprungligen postat av Anna_mvb
          Ja, så är det. I Tertas test ska det ändras från blått till gult, då får du kH värde. Om du vill öka noggrannhete, kan du ta 10 ml vatten och då en droppe motsvarar 0,5 grad.
          Tack skall ni ha nu vet jag hur det funkar
          Mvh nallef
          Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

          Kommentar

          • nile
            • March 2008
            • 85

            #6
            Jag har precis köpt ett tetra nitrittest, där ska man iaf ta 5 ml akvarievatten i mät bållaren, därefter hälla i 7 droppar medel. Därefter skaka och sedan vänta 10 sek. Sedan tar du den andra västkan och droppar i 7 droppar av den. Skaka igen, sedan låter du den stå i 2-5 min. Sedan läsa av.

            Vet inte om det gäller för alla tetras tester, men om så är fallet så är det så du ska göra...

            Kommentar

            • nallef
              • April 2008
              • 107

              #7
              Ursprungligen postat av nile
              Jag har precis köpt ett tetra nitrittest, där ska man iaf ta 5 ml akvarievatten i mät bållaren, därefter hälla i 7 droppar medel. Därefter skaka och sedan vänta 10 sek. Sedan tar du den andra västkan och droppar i 7 droppar av den. Skaka igen, sedan låter du den stå i 2-5 min. Sedan läsa av.

              Vet inte om det gäller för alla tetras tester, men om så är fallet så är det så du ska göra...
              OK nile det vet jag men det är olika på olika tester även om testerna är av samma fabrikat.
              Om du är osäker trampa ner kopplingen men släpp den inte förän du är säker.

              Kommentar

              Arbetssätt...