Ska jag ha i ektozonsalt och nitrivek i förebyggande syfte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Ska jag ha i ektozonsalt och nitrivek i förebyggande syfte?

    Har ett nystartat kar ( första dagen i måndags). Hade i onsdags i tre fullvuxna guppies och idag hade jag i ca 5 fullvuxna endlers och ca 30st pyttesmå endlersyngel + en liten ancistrus. Akvariumet är på 200l.
    Har ektozonsalt hemma som jag tänkte ha i 4tsk då jag har läst här på forumet att man ska ha i 1 tsk/ 50l vatten. Stämmer detta?
    Ska jag köpa nitrivec och ha i imorgon i förebyggande syfte och vilket test är bäst att ha hemma för att tydligast se om vattenvärderna försämras?
  • Ahlqvist
    • January 2008
    • 661

    #2
    Nitrivec är bra att ha i karet i starten... onekligen. Salt gör bara under för guppies också enligt min personliga uppfattning.

    "
    So Long, and Thanks for All the Fish
    "
    Douglas Adams
    Spana in NVSA's Webbsida!

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Mata försiktigt - endast några flagor per varannan till var tredje dag i början. Tillsätt nitrivec - startdosen (20 ml/100 l) varje dag i tre veckor. Skall du mäta något så är det KH (skall vara på ca 4, om man byter vatten så skall mätningen göras på ett dygn gammalt vatten) och nitrit (under de första veckorna). Byt inget vatten de första tre veckorna. Vid nitrit - ingen panik - ta i en matsked salt/100 liter och fortsätt starten.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • cikliden2
        • January 2005
        • 434

        #4
        Ursprungligen postat av Lasse
        Mata försiktigt - endast några flagor per varannan till var tredje dag i början. Tillsätt nitrivec - startdosen (20 ml/100 l) varje dag i tre veckor. Skall du mäta något så är det KH (skall vara på ca 4, om man byter vatten så skall mätningen göras på ett dygn gammalt vatten) och nitrit (under de första veckorna). Byt inget vatten de första tre veckorna. Vid nitrit - ingen panik - ta i en matsked salt/100 liter och fortsätt starten.

        MVH Lasse

        Tack för ett konkret och rakt svar Lasse, ska iväg idag och köpa Nitrivec som jag nu ska köra i varje dag i tre veckor. Så om jag får nitrit så ska jag bara ta i salt och fortsätta utan att byta vatten. Men jag har även yngel i karet klarar de sig med så lite mat??

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #5
          Första dagen är den första dagen som du har i fisk, alltså vill jag påstå att du tokstartat ditt akvarium och riskerar problem.

          Berätta gärna vilken typ av filtrering?

          I övrigt följ Lasses råd!
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • cikliden2
            • January 2005
            • 434

            #6
            Ursprungligen postat av Gaffel
            Första dagen är den första dagen som du har i fisk, alltså vill jag påstå att du tokstartat ditt akvarium och riskerar problem.

            Berätta gärna vilken typ av filtrering?

            I övrigt följ Lasses råd!
            Oj nu blev jag orolig. Tidigare har jag haft gott om tid med att ta det lugnt med fiskar men denna gång hade jag inte mycket till val..
            Jag har eheim ecco ytterfilter..

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Det brukar inte vara någon fara ens med yngel att mata försiktigt men i det läge du är i nu är det lite som att välja mellan att hängas eller skjutas. Vilken väg du än väljer riskerar det att gå snett. Men bli inte orolig för det här kommer att gå bra. Med nitrivec - så rekommenderar Sera att ta 20 ml/100 liter första dagen och sedan 10 ml/100 liter. Jag brukar köra 20/100 liter hela tiden. Ett annat bakteriepreparat av lite annan typ som jag kan rekommenderas i ditt fall är Tetras Bactozym. Det är ingen ersättning till Nitrivec utan ett komplement med andra bakterier. Allt detta kan ersättas av lite "filtermulm" varje dag om du har ett redan startat akvarium som är stabilt.

              Eheim Ecco är enligt min förmenande ett av de bästa vad gäller bra bakteriel nedbrytning.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              Arbetssätt...