Filterhjälp snabbt!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tonpet
    • February 2008
    • 469

    Filterhjälp snabbt!!!

    Har nu hämtat mitt nya kar på 600 liter. Fick bla. med en Fluval 404 som jag har lite funderingar runt.
    När dom rengjorde filtret såg jag att det var ett långt filter på sidan som det var vadd i. Och sen var det tre eller fyra stapelbara filterlådor i.
    Min fråga är: Vad skall jag ha i dom?
    Jag fick med vadd och Carbon, vilket jag tror är något aktivt kol.
    Målet är att ha mycket effektivt filter, så kom med förslag.
    Nu skall jag börja med karet och räknar med att få igång filtret imorgon (fredag) , så vad behöver jag köpa?
    Mycket tacksam för snabba förslag.
    Återkommer ikväll...
    Juwel Rio 300, Diskus
    "Sluta vara den du var och bli den du är"
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    Ursprungligen postat av tonpet
    Har nu hämtat mitt nya kar på 600 liter. Fick bla. med en Fluval 404 som jag har lite funderingar runt.
    När dom rengjorde filtret såg jag att det var ett långt filter på sidan som det var vadd i. Och sen var det tre eller fyra stapelbara filterlådor i.
    Min fråga är: Vad skall jag ha i dom?
    Jag fick med vadd och Carbon, vilket jag tror är något aktivt kol.
    Målet är att ha mycket effektivt filter, så kom med förslag.
    Nu skall jag börja med karet och räknar med att få igång filtret imorgon (fredag) , så vad behöver jag köpa?
    Mycket tacksam för snabba förslag.
    Återkommer ikväll...
    i screenfiltret bredvid korgarna ska det sitta 4 filtermattor, inte vadd! till korgarna kan du antingen skära till blå matta eller lägga i små biobollar och sedan gärna porösa makaroner i översta korgen!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • tonpet
      • February 2008
      • 469

      #3
      Tackar för svar, men vad är porösa makaroner och biobollar för något. Finns det i vanliga zoobutiker? Skall jag inte använda Carbonen som jag fick med?
      Juwel Rio 300, Diskus
      "Sluta vara den du var och bli den du är"

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #4
        Aktivt kol (Carbon) brukar man bara använda efter medicinering för att efter avslutad kur få bort rester från vattnet. Normalt använder man det inte vid den dagliga driften då det är relativt kortlivat och kan ställa till problem om det får sitta i för länge. Det börjar då avge det den samlat på sig och föjden kan bli förgiftning.
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • Fanbyalperna

          • September 2005
          • 752

          #5
          Makaroner och biobollar är material som ska ge optimalt utrymme för de goda bakterierna att sätta sig på och få så stor exponering mot vattnet som möjligt.
          Har inte alltid rätt, men fel ibland

          Kommentar

          • tonpet
            • February 2008
            • 469

            #6
            Tackar Fanbyalperna.
            Så i screenfiltret bredvid korgarna sätter jag filtermattorna jag fick med. Och i de stapelbara lådorna, 1 låda med makaroner och 1 med biobollar. Då har jag två kvar.... skall det vara något annat i de två eller makaroner och biobollar i de med.
            Spelar det någon roll i vilken ordning de lösa lådorna sitter i, exemelvis att man alltid skall ha biobollar överst för bäst resultat.
            Juwel Rio 300, Diskus
            "Sluta vara den du var och bli den du är"

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13134

              #7
              använder du porösa makaroner (inte vanliga keramiska makaroner) så ska de placeras i sista korgen vattnet passerar igenom för att vattnet ska vara så rent som möjligt och inte sätta igen de fina porerna för snabbt! Får du inte tag på små biobollar så kan du använda blå filtermatta i de övriga 3 korgarna och blåmatta säljer de flesta akvarieaffärer!

              de här biobollarna är bra: http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=849&page=1

              fluvals biomax makaroner: http://www.hagen.com/usa/aquatic/pro...01013400020101
              Senast redigerad av åheim; 01 May 2008, 15:41.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Fanbyalperna

                • September 2005
                • 752

                #8
                Du behöver inte ha både biobollar och makaroner. Man brukar använda antingen eller för bägge har samma uppgift.
                Har inte alltid rätt, men fel ibland

                Kommentar

                • tonpet
                  • February 2008
                  • 469

                  #9
                  Vad ni är goa.... Tackar för alla bra tips och information jag fått.
                  Juwel Rio 300, Diskus
                  "Sluta vara den du var och bli den du är"

                  Kommentar

                  • Gaffel
                    • December 2007
                    • 6200

                    #10
                    makaroner har hyfsat stor yta för bakterierna att fästa på dock är dom underlägsna vanlig grov filtermatta typ PPI 10, däremot fungerar ett tunt lager med makaronerna som en bra genomströmmningsblandare i botten av ex ett ytterfilter.
                    Life's a bitch and then you die..
                    "I might be right handed but im always left-winged"
                    Skriv på!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...