aktivt kol??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Jo, förvisso, men jag tror att det som Magnus vill få fram är att man hjälper inte "balansen" att infinna sig om man byter en massa vatten hela tiden.
    <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Nja... Jag kanske tänker fel, men såvitt jag kan se stör eller försenar man inte balansen heller...

    Om du har X nitrit i akvariet, så betyder det att du har _överskott_, mer nitrit än dina bakterier kan ta hand om. Om man då gör ett 50% vattenbyte så har du fortfarande nitrit i överskott, fast hälften så stort, dvs bakteriernas tillväxt begränsas inte. Nitriten kommer att glida uppåt igen, eftersom det fortfarande produceras mer nitrit än vad bakterierna kan hantera, men toppnivån blir lägre. För bakterierna spelar det liten roll om de har 1% eller 10000% överskott, bara de har överskott, men för fisken spelar det roll...

    Effekten blir alltså en tillfällig sänkning av nitriten medan bakterierna växer till sig, dvs förbättrad vattenkvalitet medan akvariet mognar.

    Man kan också se att om man INTE gör vattenbyten så får man under en period större nitritbelastning än vad akvariet kommer att ha när det är i drift. Detta eftersom bakterierna måste börja med att 'jobba bort' det ackumulerade överskottet av nitrit.

    Jag sitter också och funderar över om nitrifikationsbakterierna under inkörningen av akvariet kan tänkas vara begränsade av kol istället för nitrit. Nitriten och förhoppningsvis syre finns i överskott, men var får bakterierna sitt kol ifrån? Jag vet inte.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Nina Falkestav
      • November 2002
      • 359

      #17
      värdet har sjunkit litet i dag igen.. nu är det näää, stan nere på under 0,3 mg/l vilket känns kul!! Tänkte väntamed att mata tills på söndag.. då är det en vecka sedan fskarna kom.. är det hemskt elak att låta dem gå "utan mat" (de kan ju käka växterna) i en hel vecka?? Har sett här innan, om folk som åker på semester, och då säger folk här att det går bra att inte mata på en vecka..
      Sedan kommer jag mata ytterst försiktigt... tittar till firrarna några gånger om dagen, de verkar må hyftsat bra...
      Nina F- som hoppas att hon snart sluppit ur nitrithelvetet!!

      Kommentar

      Arbetssätt...