Ersätta kolfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Charlottis
    • December 2007
    • 579

    Ersätta kolfilter?

    Hej!

    Jag har ett Juwelkar 110L där en del av filter"kuddarna" är ett litet kolfilter. Nu har jag läst att det är rätt onödigt med kolfiltret (bara för att ta bort medicin osv) så jag undrar vad man kan ersätta kolfitret med? Mitt vatten har lite högt ph (7,5-8) och det skulle va smidigt om man kunde ersätta kolet med något som sänker ph en aning. Vad skulle det kunna vara?

    Kolfiltret har varit i i ca 3 månader, hur länge är det aktivt? Kan jag spara det tills jag skulle behöva det eller har det gjort sitt?

    Mvh
    Charlotte
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Jag skulle tro att kolfiltret gjort sitt. Det är väldigt bra att lägga i ett nytt kolfilter när man medicinerat fisken eller så, annars behövs det inte. Du behöver inte ersätta det med något annat för jag tror att du redan har blå skumplast så det räcker i ditt filter.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • Charlottis
      • December 2007
      • 579

      #3
      Ursprungligen postat av MattiasL
      Jag skulle tro att kolfiltret gjort sitt. Det är väldigt bra att lägga i ett nytt kolfilter när man medicinerat fisken eller så, annars behövs det inte. Du behöver inte ersätta det med något annat för jag tror att du redan har blå skumplast så det räcker i ditt filter.
      Jo underst ligger det blått filter, sedan grönt, svart och så vitt överst. Kan man bara skölja ur kolfiltret, lägga tillbaka det och använda det som "vanligt" filter, typ som det blåa?

      Kommentar

      • Darre
        • March 2008
        • 378

        #4
        Ursprungligen postat av Charlottis
        Jo underst ligger det blått filter, sedan grönt, svart och så vitt överst. Kan man bara skölja ur kolfiltret, lägga tillbaka det och använda det som "vanligt" filter, typ som det blåa?
        Nope det tror jag inte att du kan, eller du kan men det blir ingen effekt. Aktivtkol är aktivt bara i 24 timmar (tror jag) sedan rinner vatten rakt genom. Det är det jag kommer ihåg från kemi lektionerna hehehehe

        Tror du kan byta ut den mot "makaroner" små vita saker det kommer ha bättre effekt.
        Life´s a fish and then you die...
        Zebra Pleco L046 en hona är inköpt.... samlar burkar till en hane

        Kommentar

        Arbetssätt...