Varför blir vattnet gult?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jespan
    • August 2006
    • 16

    Varför blir vattnet gult?

    Hej ! Jag har en fråga om en väns akvarium. De har haft akvarium i flera år, ett litet 45 l och ett 110 l. Båda med glödlampor i rampen. Trodde då att det gula vattnet berodde på dåligt ljus. Nu startades ett nytt 180 l akvarium upp och de första dagarna såg vattnet bra ut men när fiskarna kom i så gulnade vattnet. En rot kom även i ,den hade dock legat i vatten i 24 timmar innan. Det nya akvariet har bättre belysning så det kan inte vara det som är felet. Men hur kommer det sig att 110l och 180 l nu har gult vatten trots att bara det ena har en rot. Kan det ha med vattenledningarna att göra? Fiskarna trivs så jag misstänker inte att något annat är fel, känns bara synd när det ser så "smutsigt ut" Vad kan man göra åt det här?
    Jespan
  • surinam
    • September 2007
    • 673

    #2
    Det är roten som gör vattnet gult. Det försvinner efter några vattenbyten, om du har tur
    1 st malkar
    1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

    Kommentar

    • Jespan
      • August 2006
      • 16

      #3
      Tack för svaret men ...

      Hej ! Det finns bara en rot i det stora akvariet i det lilla 110l finns det ingen och det har varit igång ca 1 år sedan senaste storrengöringen. Det har aldrig funnits någon rot i det akvariet och ändå är vattnet gult!?
      Jespan

      Kommentar

      • Raggsockan
        • April 2007
        • 644

        #4
        Var har din vän för växter? Kanske det är dom som avger sig något? Det kanske är vattnet ändå som färgar, kranvattnet alltså.

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Problemet funnet; "ett år sedan senaste storrengöringen", akvarier ska inte "storrengöras", man ska göra små regelbundna "rengöringar", regelbudna små delvattenbyten, lite slamsugning av en liten del av botten ibland osv. För ett 110 liters ska det inte ta mer än max en kvart att "städa" annars gör man för stora ingrepp. Och om man tycker att de behövs så stora ingrepp "städar" man alldeles för sällan.

          Det verkar som om missfärgningen av vattnet i det här fallet beror på ämnen som ackumulerats under lång tid, ackumuleras gör även ämnen som är giftiga för fiskarna, andra ämnen som finns i vattnet som är viktiga för ett sunt akvarium tar slut.

          Snabba förändringar i akvariet är inte bra för vare sig fiskar eller eventuella växter, man ska göra små regelbundna åtgärder för att bibehålla balansen i akvariet.

          Kommentar

          • Jespan
            • August 2006
            • 16

            #6
            Självklart

            Hej ! Jag tror att jag blev missuppfattad, självklart har vatten bytts ut och akvariet slamsugits under året. Det jag menade var att akvariet rengjordes helt för ett år sedan och sedan fått vattenbyten med ca 2-3 veckors mellanrum.
            Har själv hört att akvarium ska storstädas med ca 1 år mellanrum, är det för ofta?
            Svärdplanta tror jag att den heter samt vallisneria och musselblomma är planterna som finns i akvariet.
            Jespan

            Kommentar

            • Salta Katten
              • March 2008
              • 740

              #7
              Vågar mig inte på några kvalificerade gissningar, men om roten var problemet borde ju inte det rotfria akvariet vara gult, och om "ett år sedan storrengöring" var problemet borde ju inte vattnet i det nya akvariet vara gult, enligt min knivskarpa logik...

              Gulaktigt eller gulbrunt kranvatten har jag sett på en del ställen. Men det kan ju vara lite svårt att se när man bara häller upp litegrann, eller har det i något färgat... Kan man inte tappa upp vatten i en stor vit behållare av något slag, dunk, bunke eller hink, och helt enkelt kolla på färgen (så man får "lite mer" vatten mot en vit bakgrund)? Då borde man ju kunna antingen konstatera eller utesluta att det är vattnet i sig som är orsaken i alla fall...

              Inga av de växterna är ju särskilt ovanliga, så om de färgade ner akvarier skulle väl fler haft samma problem...

              Kan det vara något annat, grus/sand, filtermaterial, foder, tillsatser i vattnet (som växtnäring tex)...? Spånar lite bara...

              Kommentar

              • Henrix9
                • April 2008
                • 67

                #8
                Jag har samma problem i mitt kar, men det beror på att vattnet i sig är gult redan från kranen.

                Men finns det inget sätt att få bort färgen på? Kör för tillfället med kol-filter, har inte märkt någon större skilnad på ca. 3dagar.

                Kommentar

                Arbetssätt...