Nyfiken fråga om vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • blopp
    • June 2005
    • 121

    Nyfiken fråga om vattenbyte

    Hej

    Jag har en fråga som jag ställer av ren nyfikenhet. Om man i mitt 54-litersakvarium skulle byta ut 2-3 liter vatten per dag istället för en större mängd varje/varannan vecka, hur skulle detta påverka akvariets vattenkvalité? Vore det bättre eller sämre? Om man nu bortser från att det inte är något man kanske vill pyssla med varje dag.
    /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.
  • Guest

    #2
    Om vi utgår från att akvariet är inkört, har bra värden och inte är ett växtkar.
    Då anser jag att byta 2.5L/dag är bättre än att byta 16L i veckan. (dvs 30%)

    Kommentar

    • blopp
      • June 2005
      • 121

      #3
      Är det då p.g.a. att flödet av färskt vatten blir mer jämnt än innan?
      /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Ursprungligen postat av blopp
        Är det då p.g.a. att flödet av färskt vatten blir mer jämnt än innan?
        Det blir en mindre förändring av vattnet, för att svara enkelt.
        (sen finns det fiskar som vill ha stora VB med, men de diskuterar vi inte nu )

        Kommentar

        • Verbal-slaughter
          • June 2007
          • 272

          #5
          Men är inte det bra med små vattenbyten i ett litet kar?

          Kommentar

          • blopp
            • June 2005
            • 121

            #6
            Jo, det är det väl, men en liter eller två åt gången är kanske lite väl lite, man får hålla på några gånger mer då. Jag brukar nog ta ur 25% varannan vecka nu, men jag borde nog gå upp till att göra det varje vecka känner ja.
            /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

            Kommentar

            • blopp
              • June 2005
              • 121

              #7
              Så med andra ord gör det inte så mycket om jag när jag känner för det tar några liter och byter ut. Iofs kanske det är stressande för fiskarna också, det är väl en annan fråga man kanske ska tänka på. Men man tar det ju ganska försiktigt.
              /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

              Kommentar

              • NiXoN
                • December 2003
                • 2068

                #8
                Observera att då man gör små vattenbyten så behöver man göra fler för samma effekt.
                Dvs 15% på en gång gör mer skillnad än 15% uppdelat under veckan om man vill ha bort föroreningar eller förhindra accumulering.

                //NiXoN

                Kommentar

                • blopp
                  • June 2005
                  • 121

                  #9
                  Ahaa, okej. Intressant att veta. Men då skadar det inte om man mellan vattenbytena tar ur någon liter om man känner för det. Men det är som sagt teoretiskt, tror inte jag kommer ändra något direkt. Förutom då att börja göra delvattenbyten varje vecka istället för varannan.
                  /Mårten - 54-liters sällskapsakvarium samt Fluval Edge 25 liter för räkorna.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...