vattenvärde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tornet10
    • April 2008
    • 12

    vattenvärde

    jag läste ett annat inlägg här att när man kör igång ett akvarium ska man den första tiden mäta värdena väldigt noga!
    Läste att man ska mäta nitrit dagligen i ca 1 månad för att sedan kan man minska testena?? Är det sant ellr hur brukar ni göra??
    SKa man även mäta PH - värdet 1 ggn om dagen elelr hur ofta ska man göra det??
    Tacksam för svar!
    M.V.H Martin
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Under uppstart brukar jag mäta nitrit ungefär var tredje dag, men i övrigt hålla bra koll på fiskarna. Börjar de bete sig som de inte ska göra, blir slöa eller står och flämtar mm, då har man säkerligen nitrit.
    pH behöver man inte mäta lika ofta, framförallt inte om man har något som buffrar mot pH-förändringar i karet. Bland sådana saker kan nämnas engelsk sjösten (som innehåller kalk), kalksten och om man öser bikarbonat i vattnet.
    pH håller sig då på en jämn nivå, och man behöver knappast mäta alls.
    De flesta fiskar trivs bra i vanligt kommunalt kranvatten, vilket brukar ligga mellan pH 7 och 8.
    Om man har egen brunn eller ett vattenverk som ofta ändrar pH-värdet i kranen kan det vara mera motiverat att mäta ofta. Likaså om man av någon anledning vill höja eller sänka pH själv.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • tornet10
      • April 2008
      • 12

      #3
      men hur lång tid tar det innan nitiritet är riktigt stabilt då??
      Hur länge behöver man mäta nitrit innan man inte behöver mäta det så ofta??
      För nitritet stabiliserar väl sig efter ett tag??

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Ca en månad är svaret på alla 3 frågor.
        Det är ungefär den tiden det tar innan karet börjar komma i balans om det är nystartat.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        Arbetssätt...