'' Hygien '' i akvariet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ledin__
    • March 2008
    • 9

    '' Hygien '' i akvariet!

    Tjena, har nu ett relativt nystartat akravium ( 30L ) som varit i gång sedan början av ferbruari.
    har 10neontetror, 5 '' abborrar '' 2 dvärggurami, 2 siamesiska algätare och en Khuli ål.

    min fråga är nu.. hur håller jag stadig hygien i vattnet? hade 2svärdbärare förut men dom dog pga för hög nitrithalt
    jag får slåss med skiten på bottnen hela tiden, har en slamsugare men tycker inte den är så värst effektiv för det är fortfarande massa grummel och smuts efter jag använt den.
    så finns det några fin firrar som kan fungera som damsugare eller nått?
    hjälp uppskattas
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    akvariet är väldigt litet och även om du inte skriver hur mycket eller vilka växter du har eller vilken typ av filtrering du kör med så misstänker jag övermatning..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • Olfi
      • January 2007
      • 174

      #3
      Det viktigaste jag egentligen kan säga är; Köp ett större akvarium!!

      Det finns ytterst få arter som man kan ha i ett så litet akvarium, och få dem att trivas, och just nu har du dessutom alldeles för mycket fiskar där för att något ska fungera överhuvudtaget. Detta är ett vanligt misstag i början (började själv med ett 30-liters) men du har egentligen inget val om du vill få det att fungera. Alla de arter du har behöver minst 60 liter, siameserna större än så. Och abborarna (om det nu är vildabborrar) vet jag inte om de är så lämpliga alls i ett vanligt akvarium. Jag kanske låter lite radikal, men det är rena fakta

      (Det är inte meningen att det ska stå 300 liter??)

      Men skaffar du ett större akvarium (då helst större än 60 liter också, om du vill ha kvar alla fiskarna) och om du gör dig av med abborrarna, ja då får du plötsligt mycket bättre förutsättningar för att lyckas!!

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Hade ett 30 l i flera år som jag försökte få ordning på, mkt svårt, skall du ha det minska antalet fiskar dramatiskt, fungerar inte med så många, räcker med neonerna, akvariet är för litet för siameserna, de bör ha större/bredare akvarie

        Kommentar

        • Olfi
          • January 2007
          • 174

          #5
          Mitt 30-liters som jag hade fick jag faktiskt bra fason på vad gällde vattenvärden av alla dess slag, men såna akvarium bör kanske främst användas till räkor, som odlingskar, yngelkar, eller möjligtvis till några fiskar av någon mycket liten art

          Kommentar

          • Ledin__
            • March 2008
            • 9

            #6
            Okej, tack för alla svaren.
            Jag får ta det tunga beslutet att göra mig av med några av fiskarna, för jag har för tillfället inte det bästa ekonomiska läget..
            men har fått mina ögon på ett 100L akvarium som jag ska försöka lägga mina vantar på till ett rimligt pris ^^
            men tack igen för alla svaren!

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #7
              Microrasbora, räkor eller dvärgkulfisk skulle trivas i ett 30 liters.
              Allt annat går nog bort. :/

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Grodlund
                Microrasbora, räkor eller dvärgkulfisk skulle trivas i ett 30 liters.
                Allt annat går nog bort. :/

                njau, några andra går oxå.
                exempelvis Endlers, några riktigt små tetror och de minsta malarna.
                ensam kampfisk går nog oxå.

                men det är ett komplett h-e att hålla ordning på 30 liter om man skall
                ha fiskar

                ska man ha det lättskött, så är det nog bara räkor som gäller.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Tougaye
                  • January 2008
                  • 209

                  #9
                  fan jag har ett 20 liters med sju mollys som funkar jätte bra.men jag byter vatten två gånger i veckan minst.OCH HAR EN PUMP

                  Kommentar

                  Arbetssätt...