luktar illa!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    luktar illa!!!

    Hej jag har mina guldfiskar i ett 250l i väntan på att dammen skall tina. Det har varit helt problemfritt fram till ett tags sen då vattnet började lukta sååå illa. Jag bytte naturligtvis vatten ,slamsög lite o sköljde filter. Efter 2 dagar luktade det igen, det räckte man kom in i rummet för att känna lukten. Och så här fortsätter det, jag gör rent och efter två dagar är det dagd igen, varför? vad är det som är fel?. Dom går som sagt i ett250l dom är 10 st. Har en fluval 4?,några rötter och en grotta. Tempen brukar ligga mellan 20-22.Är det någon som vet vad som är fel.
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av sucksdorff
    Hej jag har mina guldfiskar i ett 250l i väntan på att dammen skall tina. Det har varit helt problemfritt fram till ett tags sen då vattnet började lukta sååå illa. Jag bytte naturligtvis vatten ,slamsög lite o sköljde filter. Efter 2 dagar luktade det igen, det räckte man kom in i rummet för att känna lukten. Och så här fortsätter det, jag gör rent och efter två dagar är det dagd igen, varför? vad är det som är fel?. Dom går som sagt i ett250l dom är 10 st. Har en fluval 4?,några rötter och en grotta. Tempen brukar ligga mellan 20-22.Är det någon som vet vad som är fel.
    Varför det luktar illa är för att Guldfiskar är dem som skitar ned mest genom att dem bökar i grusen konstant Bla.Själv har jag tre stycken Koi ca 12 stycken Guldfiskar varav hälften är stora alla går i ett 325 kar.I det karet så filtreras det 3000L i timmen och så kör jag vatten byte 2 till 3 gånger i veckan i början så körde jag inte så täta vattenbyten en gång i veckan men då luktar det som du beskriver,så jag började med fler vatten byten sen mildras det lite.

    Vad det beror på är maten man övermatar i regel när det gäller Guldfiskar efter som dem är så glupska,så man ska dra ner på maten det är all överbliven mat som har fasnat i filtret Bla som luktar,så testa dra ner på maten om detta jag beskriver känns vid,plus att du kör två gånger vatten byten i veckan är att rekommedera när det är så mycket fisk i ett så begränsat utrymme som det ändå är
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      En sak som jag glömde att säga...20-22 är för varmt stäng av doppvärmaren om du har en sån på eller dra ner på värmen i rummet om detta går.Du måste vänja Guldfiskarna redan nu när dem väl ska gå ute i dammen,själva har jag mina i Gäststugan med ingen värme så där är 15 till 17 grader,plus att du kör vatten byten är det med kall vatten.
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • sucksdorff
        • December 2006
        • 239

        #4
        Ursprungligen postat av Patrik Steen
        En sak som jag glömde att säga...20-22 är för varmt stäng av doppvärmaren om du har en sån på eller dra ner på värmen i rummet om detta går.Du måste vänja Guldfiskarna redan nu när dem väl ska gå ute i dammen,själva har jag mina i Gäststugan med ingen värme så där är 15 till 17 grader,plus att du kör vatten byten är det med kall vatten.
        Ok, tack så mycket för hjälpen, jag tycker jag tänker mycket på att inte mata förmycket, men som sagt det är svårt, dom ser ju alltid ut som dom aldrig ätit förr när det är matdags( eller när man går in i rummet).Värmen i rummet blir svårt jag har redan stängt av elementen där inne. Tror du det blir problem för dom när det är dags att släppa ut dom?

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av sucksdorff
          Ok, tack så mycket för hjälpen, jag tycker jag tänker mycket på att inte mata förmycket, men som sagt det är svårt, dom ser ju alltid ut som dom aldrig ätit förr när det är matdags( eller när man går in i rummet).Värmen i rummet blir svårt jag har redan stängt av elementen där inne. Tror du det blir problem för dom när det är dags att släppa ut dom?
          Det är klart om dammen håller 15 grader och du håller 22-25 grader så är det lite skillnad och då har jag räknat högt för det dröjer innan en damm håller konstant 15 grader det blir en stor förändring för fisken bättre att vänja dem innan.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Grus i vinterförvaringen kan ge problem.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Ett tunt lager grus istf ett tjockt är ingen fara
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              Arbetssätt...